PSBB067 Sebezkušenost s koučinkem

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Veronika Káchová (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Ing. Bc. et Bc. Helena Konečná (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. David Kříž (přednášející)
Mgr. Monika Máchová (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Eva Vraníková (pomocník), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
Ing. Bc. et Bc. Helena Konečná
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Předmět je koncipován jako praktická sebezkušenost s koučinkem v roli klienta. Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je 100% účast, aktivní přístup a zapojení. Prosím zamyslete se nyní a zašlete nám (spolu se žádostí o výjimku, nejlépe do 6.2.) stručné odpovědi na následující otázky:
1. Jak byste v jedné větě shrnul/a téma, ve kterém se jako klient v rámci koučování chcete posunout?
2. Jaká je Vaše skutečná motivace pro koučování - jako klienta?
3. Čemu se chcete v rámci koučování jako klient vyhnout?
4. Podle čeho poznáte, že jsou koučovací sezení pro Vás užitečná?
5. Co dalšího chcete nyní s námi sdílet, na co se chcete zeptat?
6. Jakou máte dosavadní zkušenost s koučováním?
7. Zúčastníte se úvodního skupinového setkání? Pokud ne, uveďte důvod

Kritéria výběru studentů do předmětu: 1. odpovědi na otázky relevantní vzhledem k cílům, výstupům a osnově předmětu, 2. pořadí přijetí odpovědí
Žádost o výjimku bude vyřízena nejpozději v týdnu před prvním setkáním.
Při větším zájmu a splnění podmínek je možné přijmout více studentů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 9 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/9, pouze zareg.: 0/9
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student se posune ve vlastním tématu jako klient koučování a seznámí se tím s metodou individuálního koučinku skrze vlastní klientskou zkušenost. Pomocí reflexe vlastní zkušenosti individuálně a ve skupině si uvědomí principy, které může přenést do své budoucí práce s klienty.

Tématem pro koučování by mělo být něco, co vy můžete ovlivnit a v čem se chcete posunout. Může to být osobní téma, v čem se chcete rozvíjet, může se týkat školy, studia, vztahů, komunikace, vašich cílů, dokončení nějaké práce, nějakého rozhodnutí, vašeho dalšího směřování apod.
Výstupy z učení
Absolvování předmětu studentovi přinese:
- seznámení se základními principy koučování a koučovacím přístupem prostřednictvím vlastní zkušenosti;
- posunutí se ve vlastním tématu pomocí individuálního koučování;
- reflexi procesu a přínosů koučování – samostatně a ve skupině dalších studentů, kteří budou mít podobnou zkušenost;
- uvědomění pro budoucí práci s lidmi z klientského zážitku a jeho reflexe.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu - skupinové setkání (seznámení, organizace předmětu, dotazy, vyladění očekávání) - 2h - online, první týden semestru
  • 2.-6. Individuální koučink s jedním vybraným koučem - 5h online, únor - květen
  • 7. Samostatná práce – průběžné písemné reflexe koučování, vstupní a výstupní reflexivní dotazník - 3h - únor - květen
  • 8. Závěrečné zhodnocení a skupinová reflexe (společné reflexe individuální práce, přenos do dalšího studia, života, práce s klienty) - 2h online - poslední týden semestru
Literatura
    doporučená literatura
  • David Rock - Jak pracuje váš mozek
  • Magdalena Vokáčová - Zakázaná učebnice koučování
  • DWECK, Carol S. Nastavení mysli : nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál. Translated by Jan Melvil - Kateřina Ešnerová. Vydání druhé, aktualizova. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2017, 320 stran. ISBN 9788075550323. URL info
  • BAHBOUH, Radvan. Pohádka o ztracené krajině : psychologie sebekoučování. V. vydání. Brandýs n.L.: Dar Ibn Rushd, 2015, 115 stran. ISBN 9788088099031. info
  • CRKALOVÁ, Anna a Norbert RIETHOF. Průvodce světem koučování a osobnostní typologie : inspirace pro praxi. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2012, 336 s. ISBN 9788072612529. info
  • WHITMORE, John. Koučování : rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti, metoda transpersonálního koučování. Translated by Aleš Lisa. 3. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Management, 2009, 243 s. ISBN 9788072612734. info
  • GALLWEY, W. Timothy. Tajemství vysoké pracovní výkonnosti : metoda Inner Game. Translated by Aleš Lisa. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2004, 255 s. ISBN 8072611151. info
Výukové metody
individuální koučování, individuální práce (písemná reflexe koučování), sdílení a reflexe koučování ve skupině
Termín úvodního online skupinového setkání: středa 17:00-19:00 v prvním týdnu semestru (může být upraveno, pokud zjistíme výrazné překryvy s Vašimi dalšími předměty u více studentů). Pro úspěšné absolvování předmětu je nutná účast na tomto setkání.
Termíny koučování budou domlouvány individuálně v rozmezí cca 1h za 14 dní. Termín závěrečného skupinového zhodnocení bude domluven v průběhu semestru podle preferencí jednotlivých účastníků.
Pozvánka na první online setkání Vám bude zaslána s dostatečným předstihem po zápisu všech přijatých studentů.
Metody hodnocení
kolokvium, odevzdání písemné reflexe, 100% účast
Informace učitele
Ing. Veronika Káchová
Vystudovala jsem Ekonomiku a Management na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Po studiu jsem začala pracovat jako Business Controller v nadnárodní IT firmě, kde jsem dostala příležitost vést menší tým, což mě přivedlo ke koučování. Koučinku se aktivně věnuji od roku 2019. Jako kouč se snažím klienty inspirovat k tomu, aby šli za svými sny, nevzdávali se, a podporovat je na jejich cestě.


Monika Máchová, Kouč ACC


Podporuji jednotlivce v jejich cestě směrem k pracovní a životní spokojenosti. Pomáhám lidem v oblastech nalezení vnitřní motivace, překonání bariér a hledání cest pro využití jejich potenciálu. Při koučinku uplatňuji schopnost naslouchat, empatii, pozitivní podporu a víru v lidi a jejich potenciál. Vycházím z dosavadní praxe, kde hlavním pojítkem byla vždy práce s lidmi (personalistika, nábor, poradenství a koučink). Jsem členem mezinárodní asociace koučů ICF. Další informace o mně na www.monikamachova.cz



Helena Konečná, Kouč EMCC


Přes dlouholetou praxi ve výrobní sféře i ve službách jsem se postupně od konzultování a vedení specifických tréninků a vedení projektů na zlepšování procesů dostala až ke studiu psychologie a koučování, které mi dává největší smysl, jelikož není omezeno žádnými nástroji a vede k objevení a naplnění toho, co skutečně potřebujete.


Stále mě překvapuje a baví objevovat sílu zaměření pozornosti v kombinaci s vlastní vůlí a vnímáním jiné osoby pro důležitá uvědomění a osobní posun, které se v rámci koučinku děje, a ze kterého mám radost já i koučovaný. Poskytuji prostor a vedu Vás k vlastnímu pojmenovávání a uvědomování situace a jejích souvislostí. Nalezení Vašich odpovědí Vás posune k většímu uvědomění vlastních kompetencí, posílí či ukotví Vás ve správné cestě ke svému cíli a ve Vašich dalších krocích, které skutečně a rádi uděláte. Více na: https://www.linkedin.com/in/ing-helena-konecna/


Eva Vraníková


Doprovázím své klienty cestou sebepoznání a rozvoje. Koučovací setkání Vám nabídne bezpečné prostředí pro dosažení vytoužených cílů, můžete tak svůj svět proměnit k lepšímu. Při práci respektuji každého klienta jako individuální bytost se svým jedinečným příběhem, psychologické znalosti mi k tomu poskytují ideální zázemí. Ve své praxi čerpám také z výcviku Akreditovaný profesionální kouč (pod záštitou ICF – International Coach Federation) a zkušeností z práce s lidmi. Své vzdělání si rozšiřuji i dalším koučovacím výcvikem ve školícím centru Praktická psychologie. Těším se na setkání s Vámi. Více se o mně dozvíte na www.budnakoni.cz


David Kříž


Jsem absolventem oboru Psychologie na Filozofické fakultě MUNI. Během studia jsem podstoupil akreditovaný koučovací výcvik pro psychology pod záštitou Praktické psychologie s.r.o. Mým cílem je klienta doprovázet na jeho cestě za jeho cíli a postupnými kroky se k nim dopracovávat. Své koučovací schopnosti uplatňuji při práci se zaměstnanci v IT firmě, stejně tak využívám techniky koučování při práci s dětmi na základní škole, kde působím. Na koučování se mi líbí široké možnosti uplatnění v praxi, ale také to vnímám jako dobrou startovací pozici pro to stát se terapeutem.



e-mailové adresy: veronika.kachova@email.cz, moni.machova@seznam.cz, hkonecna@seznam.cz, vranikova.eva@gmail.com, davidkrizak9@gmail.com

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.