SPVHIUPP1 Pedagogical Practice within the Didactics of History 1

Faculty of Arts
Spring 2022
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Dorota Egerlová (assistant)
Mgr. Jana Fantová (assistant)
Guaranteed by
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Department of History – Faculty of Arts
Supplier department: Department of History – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V rámci praxí jsou zohledňovány komplementární cíle, jejichž dosažení je předpokladem pro kvalitní výkon profese učitele. V rámci praxí je explicitně tematizována oblast utváření sebepojetí učitele, oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení a oblast oborově didaktická. V rámci každé z praxí jsou navázány cíle na tyto konkrétní oblasti. V rámci Praxe 1 jsou v popředí propedeutické cíle, které chápeme jako determinantu pro cíle oborově didaktické.
Learning outcomes (in Czech)
Oblast utváření sebepojetí učitele
Cíle:
Student reflektuje svoji praxi.
Student o sobě přemýšlí jako o učiteli.
Student průběžně vyhodnocuje, v čem se cítí jistě, a v čem naopak potřebuje více podpory.

Oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení
Cíle:
Student v kontextu své praxe vyhodnocuje, jak lze nastavovat a udržovat podmínky pro učení.
Student vnímá žáky jako individuality.
Student vyhodnocuje, zda se mu daří podporovat žákovské učení skrze komunikaci.

Oblast didaktická
Cíl:
Student dokáže připravit plán výuky a poté jej reflektovat v kontextu průběhu výuky.
Literature
    required literature
  • STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
  • Rámcové vzdělávací programy MŠMT
  • LABISCHOVÁ, Denisa and Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
  • JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
    recommended literature
  • STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
  • Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
  • ČINÁTL, Kamil and Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
  • MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody (Teaching methods). Brno: Paido, 2003, 219 pp. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998, 156 s. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
  • Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 155 s. ISBN 8021012250. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 111 s. ISBN 80-210-0210-731. info
  • ČAPEK, Vratislav. Didaktika dějepisu. 1. vyd. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 271 s. URL info
Teaching methods
Discussions with the teacher on the course of the first phase of the practice based on a submitted final report.
Assessment methods
Course credit based on the report on the course of the practice.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: souvislá praxe 30 hodin blokově ve škole.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2022/SPVHIUPP1