FF:SPVHIUPP1 Pedagogická praxe 1 - Informace o předmětu
SPVHIUPP1 Pedagogická praxe v rámci didaktiky dějepisu 1
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- souvislá praxe 30 hodin blokově ve škole. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník) - Garance
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů středních škol (program FF, C-CV, směr Historie)
- Cíle předmětu
- V rámci praxí jsou zohledňovány komplementární cíle, jejichž dosažení je předpokladem pro kvalitní výkon profese učitele. V rámci praxí je explicitně tematizována oblast utváření sebepojetí učitele, oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení a oblast oborově didaktická. V rámci každé z praxí jsou navázány cíle na tyto konkrétní oblasti. V rámci Praxe 1 jsou v popředí propedeutické cíle, které chápeme jako determinantu pro cíle oborově didaktické.
- Výstupy z učení
- Oblast utváření sebepojetí učitele
Cíle:
Student reflektuje svoji praxi.
Student o sobě přemýšlí jako o učiteli.
Student průběžně vyhodnocuje, v čem se cítí jistě, a v čem naopak potřebuje více podpory.
Oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení
Cíle:
Student v kontextu své praxe vyhodnocuje, jak lze nastavovat a udržovat podmínky pro učení.
Student vnímá žáky jako individuality.
Student vyhodnocuje, zda se mu daří podporovat žákovské učení skrze komunikaci.
Oblast didaktická
Cíl:
Student dokáže připravit plán výuky a poté jej reflektovat v kontextu průběhu výuky. - Literatura
- povinná literatura
- STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
- Rámcové vzdělávací programy MŠMT
- LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
- JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
- doporučená literatura
- STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
- Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
- ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998, 156 s. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
- Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 155 s. ISBN 8021012250. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 111 s. ISBN 80-210-0210-731. info
- ČAPEK, Vratislav. Didaktika dějepisu. 1. vyd. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 271 s. URL info
- Výukové metody
- Diskuse s vyučujícím o průběhu první fáze praxe na základě předložené závěrečné zprávy.
- Metody hodnocení
- Zápočet na základě zprávy o průběhu praxe.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/SPVHIUPP1