AJU2106 Individuální rozdíly ve výuce anglického jazyka

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 12:00–13:40 G32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je prohloubit u studentů znalosti individuálních rozdílů a speciálních potřeb v učení se a výuce angličtiny jako cizího jazyka na úrovni jak teoretické, tak i praktické. Studenti se naučí ve výuce angličtiny rozpoznat projevy problémů způsobených individuálními rozdíly a speciálními potřebami. Dále budou studenti vedeni k tomu, aby přemýšleli o různých způsobech integrace individuálních rozdílů žáků a vhodném výběru a úpravě výukových materiálů a metod hodnocení. Kurz představí jednak příklady problémů z praxe, jednak způsoby jejich řešení v kontextu střední školy.
Výstupy z učení
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Popsat individuální rozdíly v učení se, speciální vzdělávací potřeby a způsoby, jimiž ovlivňují učení se anglickému jazyku. 2. Rozpoznat, a do jisté míry také vyhodnotit, problémy ve výsledcích žáka a jeho procesu učení se jazyku, které jsou způsobeny individuálními rozdíly v učení se nebo speciálními potřebami, navrhnout vhodná řešení. 3. Rozpoznat aspekty jazyka, které mohou být problematické pro studenty se speciálními potřebami nebo v souvislosti s individuálními rozdíly v učení se. 4. Vybrat a adaptovat výukové materiály a připravit hodiny tak, aby odpovídaly rozmanitým potřebám žáků ve výuce jazyka. 5. Pracovat s doporučeními z lékařských zpráv a zpráv z pedagogicko-psychologické poradny.
Osnova
  • 1. Úvod a přehled individuálních rozdílů ve výuce a učení se cizímu jazyku, speciálních potřeb a jejich dopadu na procesy a výsledky učení se jazyku. 2. Hodnocení a diagnóza na úrovni jazykové výuky, rozpoznání problémů v procesu učení se cizímu jazyku a výsledcích žáka. 3. Realita střední školy: Komunikace v rámci školy (speciální pedagog, výchovný poradce, asistent učitele), komunikace s institucemi (pedagogicko-psychologická poradna). 4. Výběr a úprava technik výuky a výukových materiálů. 5. Hodnocení výstupů z učení u studentů se speciálními potřebami.
Literatura
    povinná literatura
  • selected chapters of Lightbrown, P., & N. Spada, N. (2013). How languages are learned, 4th edn. Oxford: Oxford University Press.
  • Kormos, J., & Smith, A. M. (2012). Teaching languages to students with specific learning differences. Bristol: Multilingual Matters.
  • Dörnyei, Z., & Ryan, S. (2015). The psychology of language learner revisited. New York: Routledge.
    doporučená literatura
  • Tudor, I. (1996). Learner-centredness as language education. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Tudor, I. (2009). Learner-centredness as Language Education
  • Skehan, P. (2014). Individual learning differences in second language learning. New York: Routledge.
  • Nijakowska, J. (2010). Dyslexia in the foreign language classroom. Bristol: Multilingual Matters.
  • Oxford, R. (2013). Teaching and researching language learning strategies. New York : Routledge.
  • Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: individual differences in second language acquisition. New York: Routledge.
  • Oxford, R. (1990). Language learning strategies: what every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle.
  • Kormos, J., & Kontra, E. H. (2008). Language learners with special needs: an international perspective. Bristol: Multilingual Matters.
Výukové metody
Výklad, demonstrace, diskuze, skupinová práce, četba, domácí úkoly, interaktivní analýza práce žáka.
Metody hodnocení
Povinná docházka. Test vycházející ze zadané četby a obsahu seminářů. Úkol, ve kterém studenti diagnostikují žáka na úrovni učení se jazyku z perspektivy individuálních rozdílů v učení se a speciálních potřeb a ve kterém navrhnout vhodné úpravy výukových technik a materiálů.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.