AJU5106 Individuální rozdíly ve výuce anglického jazyka

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 8:00–9:40 G31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je prohloubit u studentů znalosti individuálních rozdílů a speciálních potřeb v učení se a výuce angličtiny jako cizího jazyka na úrovni jak teoretické, tak i praktické. Studenti se naučí ve výuce angličtiny rozpoznat projevy problémů způsobených individuálními rozdíly a speciálními potřebami. Dále budou studenti vedeni k tomu, aby přemýšleli o různých způsobech integrace individuálních rozdílů žáků a vhodném výběru a úpravě výukových materiálů a metod hodnocení. Kurz představí jednak příklady problémů z praxe, jednak způsoby jejich řešení v kontextu střední školy.
Výstupy z učení
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Popsat individuální rozdíly v učení se, speciální vzdělávací potřeby a způsoby, jimiž ovlivňují učení se anglickému jazyku. 2. Rozpoznat, a do jisté míry také vyhodnotit, problémy ve výsledcích žáka a jeho procesu učení se jazyku, které jsou způsobeny individuálními rozdíly v učení se nebo speciálními potřebami, navrhnout vhodná řešení. 3. Rozpoznat aspekty jazyka, které mohou být problematické pro studenty se speciálními potřebami nebo v souvislosti s individuálními rozdíly v učení se. 4. Vybrat a adaptovat výukové materiály a připravit hodiny tak, aby odpovídaly rozmanitým potřebám žáků ve výuce jazyka. 5. Pracovat s doporučeními z lékařských zpráv a zpráv z pedagogicko-psychologické poradny.
Osnova
  • 1. Introduction and overview of individual learning differences in foreign language learning and teaching and special needs and their impact on the language learning processes and outcomes. 2. Assessment and diagnoses at the language classroom level, recognizing problems in learners’ language learning processes and outcomes. 3. Upper-secondary school reality: Communication within the school (special education specialist, school guidance counsellor, teacher’s assistant), communication with institutions (pedagogical-psychological counselling center). 4. Choosing and adapting teaching techniques and teaching materials. 5. Assessment of learning outcomes in students with special needs.
Literatura
    povinná literatura
  • Kormos, J., & Smith, A. M. (2012). Teaching languages to students with specific learning differences. Bristol: Multilingual Matters.
  • + selected chapters of Lightbrown, P., & N. Spada, N. (2013). How languages are learned, 4th edn. Oxford: Oxford University Press.
  • Dörnyei, Z., & Ryan, S. (2015). The psychology of language learner revisited. New York: Routledge.
    doporučená literatura
  • Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: individual differences in second language acquisition. New York: Routledge.
  • Tudor, I. (1996). Learner-centredness as language education. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Nijakowska, J. (2010). Dyslexia in the foreign language classroom. Bristol: Multilingual Matters.
  • Kormos, J., & Kontra, E. H. (2008). Language learners with special needs: an international perspective. Bristol: Multilingual Matters.
  • Oxford, R. (2013). Teaching and researching language learning strategies. New York : Routledge.
  • Oxford, R. (1990). Language learning strategies: what every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle.
  • Skehan, P. (2014). Individual learning differences in second language learning. New York: Routledge. Tudor, I. (2009). Learner-centredness as Language Education
Výukové metody
Výklad, demonstrace, diskuze, skupinová práce, četba, domácí úkoly, interaktivní analýza práce žáka.
Metody hodnocení
Povinná docházka. Test vycházející ze zadané četby a obsahu seminářů. Úkol, ve kterém studenti diagnostikují žáka na úrovni učení se jazyku z perspektivy individuálních rozdílů v učení se a speciálních potřeb a ve kterém navrhnout vhodné úpravy výukových technik a materiálů.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.