LMKB_a418 Dívat se a vidět: tradice výtvarného umění

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Stanislava Fedrová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 D51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 16/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Teoretici vizuální kultury ukazují, jak v postmoderní době narůstá nepoměr mezi mnohostí vizuální zkušenosti a schopností viděné analyzovat. A historici umění ještě delší dobu ukazují, že naše vidění se nikdy nemůže zcela oprostit od kulturních a zároveň poznávacích schémat, která nám byla jako pozorovatelům vštípena – a stejně tak se od schémat a konvencí nemůže oprostit ani zobrazování samotné. Ani perspektiva není transpozicí skutečného světa, neukazuje jej tak, jak se pozorovateli prostě jeví, ale je konvenčním typem zobrazení. Čtení takových konvencí či rozumění jim je třeba se naučit, vidění není dovedností jaksi přirozeně získanou. Vizuální gramotnost (pojem W. J. T. Mitchella) zahrnuje jak základní vizuální kompetence, tak kulturně odvozené dovednosti i určitý typ znalectví, tedy kultivovanou zkušenost a techniku pozorování.

Z těchto premis vychází záměr kurzu. Nebude se tedy jednat o rychlokurz dějin výtvarného umění „v kostce“, ale o sondy do jednotlivých problémů. V případě vybraných žánrů půjde o teoretické otázky, které v sobě tyto zobrazovací typy nesou, a zároveň o jejich historicitu a proměny vnímání. Další témata představují zobrazovací konvence a schémata, způsoby znázorňování nebo klíčové vizuální strategie. Materiálem bude výtvarné umění (obraz) západního světa zhruba do období moderny, ovšem s přesahy do 20. a 21. století.

Kurz je určen především laikům a amatérům, míněno ve staré klasické tradici těchto pojmů: Laikům čili lidu obecnému, nezasvěcencům oboru dějin umění a amatérům čili milovníkům a přátelům vizuálního umění. Anebo těm, kteří se amatéry chtějí stát, ať už z prosté vášně k vizuálnímu zážitku, nebo kvůli tušení o užitečnosti vizuální gramotnosti v současné kultuře a interdisciplinárních a intermediálních přístupech k její interpretaci.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu:
- osvojí si postup analytického pozorování konkrétního uměleckého díla,
- bude schopen postihnout jedinečné rysy vizuálního uměleckého díla v jeho základním zasazení do kontextu tradice a kontinuity kultury,
- bude umět identifikovat zobrazovací konvence a typická schémata, jichž konkrétní dílo využívá
- získá předpoklady pro inovativní interpretaci intermediálních vztahů mezi různými druhy umění,
- posílí svou schopnost formulovat jednotlivé otázky i základní parametry diskuse o kulturních jevech v interdisciplinární komunikaci,
- bude schopen aplikovat nejen získané vědomosti, ale zejména kompetence v kurzech věnovaných intermediálním vztahům, transmediálním postupům a kulturálním studiím.
Osnova
  • 1. Zátiší: povrch a podstata věcí
  • 2. Krajina a příroda: přímé vs. přenesené „pojmenování“
  • 3. Portrét: portrét vs. typ, funkce portrétu, portrét a status
  • 4. Autoportrét a autostylizace
  • 5. Řeč těla: gestika a mimika
  • 6. Perspektiva: symbol, metafora, konvence, struktura, režim zobrazení…
  • 7. Estetické iluze a smyslové klamy
  • 8. Symboličnost: zobrazených věcí, lidí, situací
  • 9. Světlo: vrchol, pád a návrat světla jako velkého tématu malířství
  • 10. Barva: tah štětcem a barevná hmota
  • 11. Příběh a čas aneb Obrazy nevyprávějí příběhy
  • 12. Tradice poměřování mezi uměními: ut pictura poesis a paragone
  • 13. Divák, vidění a pozorování
Literatura
    doporučená literatura
  • BERGER, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016, 150 s. info
  • BARTLOVÁ, Milena. Skutečná přítomnost : středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Vydání první. Praha: Argo, 2012, 407 stran. ISBN 9788025705421. info
  • DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna : esej o spadlé draperii. Translated by Josef Fulka. Vyd. 1. Praha: Agite/Fra, 2009, 211 s. ISBN 9788086603803. info
  • GOMBRICH, E. H. Umění a iluze : studie o psychologii obrazového znázorňování. Translated by Miroslava Gregorová. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1985, 534 s. info
Výukové metody
přednáška, analytické i syntetické přístupy
Metody hodnocení
kolokvium v galerii
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/LMKB_a418