MUB_B024 Prožitek v muzejní edukaci

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Mgr. Barbora Svátková, Ph.D. (cvičící), Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (zástupce)
Garance
MgA. Mgr. Barbora Svátková, Ph.D.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miriam Molnárová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 21. 2. 14:00–17:40 VP, Út 7. 3. 14:00–17:40 VP, Út 21. 3. 14:00–17:40 VP, Út 4. 4. 14:00–17:40 VP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se blíže zaměřuje na prožitek jako didaktický prostředek v muzejní edukaci. Student v muzejních expozicích poznává „sílu exponátu“, hledá realizované a realizovatelné možnosti setkání s exponátem v osobním prožitku. Experimentálně ověřuje funkčnost a rizika vybraných metodických přístupů muzejní edukace.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit potenciál sbírkového předmětu pro osobní prožitek návštěvníka muzea
- navrhnout vhodné metodické přístupy při využívání sbírkových předmětů v muzejní edukaci
Osnova
  • 1. Vnímání v muzeu. Základy interpretace, objektové učení.
  • 2. Prožitek v muzeu. Prožitek jako didaktický prostředek muzejní edukace, praktické příklady.
  • 3. Síla exponátu - potenciál sbírkového předmětu pro osobní prožitek návštěvníka muzea. Metody muzejní edukace, alternativy přístupů.
  • 4. Metodické přístupy při využívání potenciálu sbírkových předmětů v muzejní edukaci - projekty, experiment.
Literatura
    doporučená literatura
  • HAVLŮJOVÁ, Hana; LEŠNEROVÁ, Jana (eds.). Kulturní dědictví a udržitelný rozvoj místních komunit ve školní praxi: Metodická doporučení a příklady dobré praxe pro učitele základních a středních škol. Praha : BEZK, 2012. ISBN 978-80-905254-0-5. Dostupné na
  • JŮVA, Vladimír: Základy obecné pedagogiky, vývoj muzejní edukace [on-line]. Dostupné na World Wide Web: < http://mcmp.cz/uploads/ke_stazeni/metodika/texty-a-doporuceni/zaklady-muzejni-pedagogiky/Teze-MP-Juva.pdf >.
  • HAVLŮJOVÁ, Hana; FOLTÝN, Dušan (eds.). Kulturní dědictví a udržitelný rozvoj místních komunit. Cultural Heritage and Sustainable Development of Local Communities. Praha : Brontosauří ekocentrum Zelený klub, 2012. ISBN 978-80-905254-2-9. Dostupné na World
  • SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 2., ekonomické. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011, 281 s. ISBN 9788072904983. info
  • SVÁTKOVÁ, Barbora. Můžu tam mrknout: Galerijní pedagogika ve výstavních institucích České republiky, Slovenska a Rakouska. Střih a zpracování, spolupráce Tomáš Rybníček. 2008. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4530-9. info
  • SVÁTKOVÁ, Barbora. Můžu tam mrknout: Podobnosti a rozdíly galerijní pedagogiky v Le Musée en Herbe v Paříži a v prostředí galerií evropských měst. Střih a zpracování, spolupráce Tomáš Rybníček. 2008. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4531-6. info
  • KULKA, Jiří. Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 2008, 435 s. ISBN 9788024723297. URL info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana a Jiří HAVLÍČEK. Spiritualita. Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců. Sborník transdisciplinárních esejů s mezinárodní účastí. In Spiritualita. Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců. Sborník transdisciplinárních esejů s mezinárodní účastí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 543 s. ISBN 80-210-4206-0. URL the whole publication on the website of the Departement of Art Education URL URL celá publikace na webových stránkách katedry výtvarné výchovy URL info
  • DAY, Christopher. Duch a místo : uzdravování našeho prostředí, uzdravující prostředí. Translated by Lucie Koutková - Libuše Mohelská. 1. vyd. Brno: Era, 2004, 273 s. ISBN 8086517950. info
  • CAPRA, Fritjof. Bod obratu :věda, společnost a nová kultura. Translated by Miroslav Štýs. Vyd. 1. Praha: DharmaGaia, 2002, 514 s. ISBN 80-85905-42-6. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 351 s. ISBN 80-210-3029-1. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů :kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 80-7068-158-6. info
  • KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době : vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. V Praze: Argo, 2000, 259 s. ISBN 8070351551. info
  • RUYER, Raymond. Paradoxy vědomí ; [Expresivita]. V Praze: Pedagogická fakulta UK, 1994, 223 s. info
  • ROLLO, Vlastimil. Emocionalita a racionalita, aneb, Jak ďábel na svět přišel. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993, 194 s. ISBN 809010598X. info
  • FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1993, 268 s. ISBN 80-202-0410-5. info
  • ZHOŘ, Igor. Škola výtvarného myšlení. Brno: [Krajské kulturní středisko], 1989, [11] s. ISBN 8085027003. info
  • OCHRYMČUK, Leonid, Josef TICHÝ a Jiří HADLAČ. Návštěva mezi obrazy : vyprávění o obrazech a umělcích a řada hravých etud pro obě oči. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 118 s. URL info
Výukové metody
- teoretická příprava
- workshop, skupinová práce, názorné ukázky, experimenty, diskuse
- samostatná práce – praktický seminární úkol
Metody hodnocení
Min. 80% účast ve výuce. Skupinová prezentace seminárních úkolů a ústní rozprava.
Informace učitele
Výuka bude probíhat v prostorách Muzea města Brna - hrad Špilberk!
Další doporučená literatura: BABYRÁDOVÁ, Hana; HAVLÍČEK, Jiří (eds.) Spiritualita: Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. 542 s. ISBN 80-210-4206-0. Dostupné na WWW: .


MRÁZOVÁ, Lenka: Muzejní sbírky a muzejní prostředí jako prostředek vzdělávání a výchovy. Základní východiska muzejní didaktiky [on-line]. Dostupné na WWW: .


SCHMELZOVÁ, Radoslava (ed.). Divadlo v netradičním prostoru, performance a site specific: současné tendence : [úvodní publikace]. Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2010. 249 s. ISBN 8073311844, 9788073311841. Dostupné na WWW: .


ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 394 s. ISBN 978-80-244-3034-8. Dostupné na WWW: .


ŠOBÁŇOVÁ, Petra; ŠOBÁŇ, Marek. Muzejní edukace – rozšířená interaktivní verze. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3130-7. Dostupné na WWW: .


VEJRYCHOVÁ, Radka (ed.) Multikulturní výchova cestou výtvarné a dramatické dílny. Metodické listy pro učitele základních i středních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Munipress, 2013. 112 s. Dostupné na WWW: . ISBN 978-80-210-6133-0.


ŽIŽKA, Tomáš a kol. Umění místa: katalog studentských projektů 2010-2012. Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2012. 206 s. ISBN 8073312263, 9788073312268. Dostupné na WWW: .

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka predmetu prebieha v priestoroch Múzea mesta Brna. V prípade otázok ohľadom miesta výuky sa prosím obracajte na vyučujúcu - dr. Svátkovú.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/MUB_B024