FF:PAM141 Interkulturní kompetence - Informace o předmětu
PAM141 Interkulturní kompetence
Filozofická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/16/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Filip Gábor (přednášející)
Mgr. Filip Kňažek (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (náhr. zkoušející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé úterý 16:00–19:40 C43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-ANDR_) (3)
- Andragogika (program FF, N-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět Interkulturní kompetence je realizován v rámci programu Erasmus+ a projektu Among Others ve spolupráci s Domem zahraniční spolupráce při MŠMT.
Seminář se zaměřuje na problematiku interkulturních kompetencí, sleduje aktuální společenská témata a poskytuje příležitost seznámit se s rozvojem interkulturních kompetencí pomocí metod neformálního vzdělávání.
Předmět má za cíl posílit identitu a pocitu sounáležitosti s ostatními, buduje respekt a empatii k druhým, kriticky reflektuje předsudky a aktivizuje k jednání proti diskriminaci.
Seminář má interaktivní charakter, využity jsou sebezkušenostní metody, důraz je kladen na praktické zkušenosti a sebereflexi studentů a studentek. - Výstupy z učení
- Studující po absolvování předmětu:
- získají lepší orientaci v tématu interkulturních kompetencí a neformálního vzdělávání
- budou si více vědomi své vlastní identity a pocitu sounáležitosti s ostatními
- budou schopni vyjadřovat své názory s větším respektem a empatií k druhým
- budou umět kriticky reflektovat předsudky a jednat proti diskriminaci - Osnova
- Úvod do kurzu, obsah a cíle, očekávání studujících, principy neformálního vzdělávání, interkulturní kompetence a přístupy k interkulturnímu vzdělávání
- Orientace v tématu: kulturně-standardní a transkulturní přístup k interkulturnímu vzdělávání, interkulturní kompetence.
- Koncept identity, reflexe vlastní identity a jejích složek.
- Stereotypy, předsudky, diskriminace - porozumění mechanismům zkreslující realitu.
- Nenásilná komunikace, empatie.
- Realizace aktivit studentů a zpětná vazba I.
- Realizace aktivit studentů a zpětná vazba II, evaluace předmětu.
- Pozn.: Plán jednotlivých setkání je předběžný a bude v průběhu upravován dle potřeb skupiny.
- Literatura
- povinná literatura
- JANSKÁ, Iva (ed.). Než začneme s multikulturní výchovou. Praha: Člověk v tísni, 2008. https://www.varianty.cz/download/docs/118_nez-zac-neme-s-multikulturni-vy-chovou-od-skupinovy-ch-konceptu-k-osobnostni-mu-pr-i-stupu.pdf
- ● PEŠEK, Tomáš et. al. Slabikář neformálního vzdělávání. Vydání první. Asociace neformálního vzdělávání (ANEV), 2019. 192 stran. ISBN: 978-80-907579-1-2 (online ; PDF). https://www.slabikarnfv.eu/cs
- MOREE, Dana. Základy interkulturního soužití. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 204 stran. ISBN 9788026209157. info
- doporučená literatura
- Salto-Youth. European Training Strategy II. Amended version of competences for trainers working at international level. 2014, s. 2–5, 22–24. https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-3044/Amended%20version%20-%20Set_of_trainer_competences_low%20resoluti
- WINKELMANN, Anna Sophie. More than culture – Víc než kultura. Plzeň: Tandem, 2016. https://www.strukturovanydialog.cz/sites/default/files/file/files/1468320566/more-than-culture-vic-nez-kultura.pdf
- RANDA, Jana. FELCMANOVÁ, Alena. Metodika přístupu anti-bias. Arpok, 2019. https://arpok.cz/wp-content/uploads/2017/01/Anti_bias-metodika-v-cj.pdf
- Salto-Youth. Intercultural Competence – Research Report. 2012, s. 21–23. https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-2740/Intercultural%20Competence%20Research%20Report%20-%20final.pdf?
- Výukové metody
- Seminář má interaktivní charakter, využity jsou sebezkušenostní metody, důraz je kladen na praktické zkušenosti a sebereflexi studentů a studentek. Seminář bude veden ve slovenském jazyce.
- Metody hodnocení
- 1. Vypracování eseje - reflexe
- Termín odevzdání: do 31.05.2023
- rozsah: nejméně 2 normostrany
- tematické zadání bude upřesněné na základě konzultace s vyučujícími
2. Plnění průběžných praktických úkolů a cvičení - samostatná nebo skupinová práce k jednotlivým tematickým blokům (splnění alespoň 5 ze 7 těchto průběžných aktivit)
3. Skupinová práce - příprava a vedení vzdělávací aktivity na téma interkulturních kompetencí podle zadání vyučujících
4. Plná účast alespoň na 6 setkání ze 7 - Informace učitele
- Mgr. Filip Gábor, UČO: 397936
Som facilitátor a lektor neformálneho vzdelávania. Od roku 2015 pracujem s medzinárodnými skupinami, školami a vzdelávateľkami. Medzi moje témy patria facilitačné kompetencie, inovácie vo vzdelávaní, game-based learning a interkultúrne učenie. Koordinoval som medzikultúrne a integračné projekty, profesne som sa často venoval ľudskoprávnej problematike. Často sa pohybujem v programoch Erasmus+ a Evropský sbor solidarity v rámci práce pre Dům zahraniční spolupráce a na voľnej nohe.
Mgr. Filip Kňažek, UČO 417830 Volám sa Filip a som lektor a facilitátor neformálneho vzdelávania, sebarozvojový sprievodca a farmaceut. Neformálnemu vzdelávaniu sa venujem od roku 2014 väčšinou v neziskovom a univerzitnom prostredí, doma aj v zahraničí. Rád prepájam a hľadám prieniky medzi formálnym a neformálnym vzdelávaním. Mám bohaté skúsenosti s krátkodobými a dlhodobými tréningami mäkkých zručností (soft skills) zameraných na témy vzorce správania, komunikácia, zvládanie stresu, všímavosť, typy osobnosti, zvládanie konfliktov,, leadership, reč tela a pohyb, koučing a medzikultúrne rozdiely a emočný manažment v kombinácii s pohybom a prírodou. Pohybujem sa prevažne na poli vzdelávacích programov Erasmus+ a European Solidarity Corps (ESC), samostatne, aj pod Domom zahraniční spolupráce. Na MUNI som bol garantom predmetov Základy efektivní komunikace a Stres management & Mindfulness, v ktorých lektorovaní plánujem v budúcnosti pokračovať. V rámci vzdelávania sa ďalej podieľam na destigmatizácií, šírení povedomia a výskume terapeutického účinku psychedelických látok. Pracujem v slovenčine a angličtine. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/PAM141