CJCC05 Lexikálně-stylistický seminář I

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
PhDr. Eva Rusínová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Petr Šipka
Dodavatelské pracoviště: Kabinet češtiny pro cizince – Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem je zautomatizování české slovní zásoby dané úrovní B2 dle SERRJ a její rozvinutí a prohloubení v mluveném i psaném projevu. Interpretace textu na základě poslechu a četby a písemný projev při vytváření různých textů s uplatněním slohových postupů. Práce s autentickým textem (analýza z hlediska lexikálně-stylistického). Důraz je kladen na studentovu schopnost porovnání nabyté slovní zásoby s lexikem mateřského jazyka.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- aktivně se vyjadřovat písemně i ústně o daných tématech za užití pokročilejšího lexikálního aparátu (C1 podle SERRJ);
- získá větší pohotovost při vyjadřování;
- analyzovat specifické jevy současného jazyka v lexikální rovině dle probíraných témat.
Osnova
  • Cvičení se zaměřují na synonymii, antonymii, homonymii a polysémii.
  • 1. Synonymie – slova podobného významu, intenzita, nadřazené pojmy, významové a stylové rozdíly, cizí slova.
  • 2. Antonymie – slovní, větná, záporná opozita, významové rozdíly.
  • 3. Homonymie a polysémie.
  • 4. Funkční styly.
  • Další témata jsou např.:
  • 5. Nahrazení víceslovných vyjádření jednoslovnými a naopak.
  • 6. Slovesa vyjadřující zvuky, pohyb.
  • 7. Cizí zeměpisné názvy a výrazy vyjadřující množství.
  • 8. Popis současné slovní zásoby (např. internacionalizace, terminologizace, typy neologismů).
  • 9. Konverzace na tzv. "nepřipravená aktuální témata".
  • Během výuky student napíše a odevzdá 10 domácích kompozic na témata průběžně zadávaná vyučujícím.
  • Důraz je kladen na rozvíjení a prohlubování slovní zásoby (počáteční úroveň B2 SERRJ).
Literatura
  • Akademický slovník cizích slov A - Ž. Praha. Academia 2007.
  • J. Holub. Čeština jako cizí jazyk - úroveň B2. MŠMT. UK - Ústav bohemistických studií Praha, 2005
  • Náhradní obsah: Krčmová Marie. Stylizační cvičení (slovník a frazeologie) UJEP Brno, 1978, 23 s.
  • Nový encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. První vydání. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2016, Strana 110. ISBN 9788074224829. info
  • Akademická příručka českého jazyka. Edited by Markéta Pravdová - Ivana Svobodová. Vydání 1., Praha 2014, dot. Praha: Academia, 2014, 533 stran. ISBN 9788020023278. info
  • ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
  • ČECHOVÁ, Marie, Miloš DOKULIL, Zdeněk HLAVSA, Josef HRBÁČEK a Zdeňka HRUŠKOVÁ. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozšířené a upraven. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2011, 442 stran. ISBN 9788072354139. info
  • GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd 2., opr. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 799 s. ISBN 9788071069805. info
  • ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 381 stran. ISBN 9788071069614. info
  • OUŘEDNÍK, Patrik. Šmírbuch jazyka českého : slovník nekonvenční češtiny : 1945-1989. 3., dopl. a rozš. vyd., v P. Praha: Paseka, 2005, 501 s. ISBN 807185638X. info
  • LUTTEREROVÁ, Jiřina. Česká slovní zásoba a konverzační cvičení. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 107 s. ISBN 80-85866-00-5. info
  • BEČKA, Josef Václav. Česká stylistika. 1. vyd. Praha: Academia, 1992, 467 s. ISBN 8020000208. info
  • ČEJKA, Mirek, Petr KARLÍK, Marie KRČMOVÁ a Zdeňka RUSÍNOVÁ. Cvičení z českého jazyka. 2. Brno: MU, 1989. ISBN 80-210-0009-0. info
  • BEČKA, Josef Václav. Slovník synonym a frazeologismů. 3. vyd. Praha: Novinář, 1982, 463 s. URL info
Výukové metody
Teoretický výklad v semináři bude doplněn praktickými cvičeními. Do výuky bude zařazena práce s přečteným a vyslechnutým textem a psaní kompozic na daná témata (10/semestr). Použití problémové metody a řízený rozhovor. Skupinová a individuální práce. Interpretace českého textu (ústní i písemná).
Metody hodnocení
K udělení zkoušky je třeba úspěšně splnit požadavky závěrečného písemného testu, odevzdat 10 domácích kompozic a napsat závěrečnou kompozici s použitím daného slohového útvaru. Dále je nutné dodržet následující pravidla: 1/ Přítomnost na hodině zahrnuje plnění úkolů stanovených vyučujícím (domácí úkoly, prezentace na hodině apod.) Nesplnění těchto úkolů (nepřipravenost studenta) se hodnotí jako absence. 2/ Studentům není dovoleno střídat skupiny, leda ve výjimečných případech výslovně předem schválených vyučujícím.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2024, jaro 2025.