KISKED08 Učící knihovník – aktér propojování formálního a neformálního vzdělávání

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Petra Lucassenová (cvičící)
Bc. Magdaléna Bohuslavová (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/22, pouze zareg.: 0/22
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz reflektuje pozici učícího knihovníka jakožto významného aktéra propojování především prostoru školy a veřejné knihovny.
Cílem kurzu je nabídnout účastníkům základní vhled do témat, která souvisejí s praxí učícího knihovníka: heterogenní studijní skupina - aktuální didaktické přístupy - informační, čtenářská a mediální gramotnost jako výuková témata.
Společné hledání odpovědí na otázky: Jak vybrat téma pro vzdělávací program se znalostí cílové skupiny? Jak koncipovat strukturu programu Jak pracovat se vzdělávacími cíli a s rozvojem klíčových kompetencí v knihovních programech určených žákům všech typů škol? Jak přistupovat k evaluaci edukace?
Výstupy z učení
Absolvent/ka kurzu bude mít především kompetence:
Vybrat téma pro vzdělávací program se znalostí cílové skupiny;
Koncipovat strukturu programu;
Pracovat se vzdělávacími cíli a s rozvojem klíčových kompetencí v knihovních programech určených žákům všech typů škol;
Uplatňovat základní psychodidaktické principy edukace;
Přistupovat k evaluaci edukace.
Osnova
  • Kurz probíhá kombinovanou formou, v níž se střídají prezenční a online výukové aktivity.
  • 5. 3./Modul 1 - Úvodní online výuková aktivita (kompetence učícího knihovníka, reflexe a sdílení zkušeností, aktivizační přístupy v informačním vzdělávání, strategie spolupráce knihoven a škol, odborné zdroje) - 5 hodin
  • 16. 3./Modul 2 - Intenzivní prezenční workshop (design vzdělávacích programů, E-U-R rámec, informační, mediální a čtenářská gramotnost) - 6 hodin
  • 2. 4./Modul 3 - Online výuková aktivita (cíle výuky, učící knihovník a kurikulum, rozvíjení kompetencí v informačním vzdělávání) - 4 hodiny
  • 16. 4./Modul 4 - Online výuková aktivita (inkluzivní design vzdělávání v praxi učícího knihovníka, psychodidaktika, metody, přístupy, hodnocení edukace) - 4 hodiny
  • 11. 5./Modul 5 - Závěrečné prezenční reflektivní setkání (prezentace výstupů, reflexe, zpětná vazba, sdílení) - 6 hodin
Výukové metody
Online seminář; prezenční workshop; přednáška, konzultace; individualizované samostudium (e-learning)
Metody hodnocení
Podmínky úspěšného ukončení programu/kurzu CŽV:
Aktivní účast na dvou prezenčních setkáních;
Aktivní účast na alespoň jednom online setkání;
Zpracování a odevzdání relevantních výstupů
Informace učitele
Termíny a forma výuky:
5. 3./Modul 1 - Úvodní ONLINE výuková aktivita (kompetence učícího knihovníka, reflexe a sdílení zkušeností, aktivizační přístupy v informačním vzdělávání, strategie spolupráce knihoven a škol, odborné zdroje) - 5 hodin
16. 3./Modul 2 - Intenzivní PREZENČNÍ workshop (design vzdělávacích programů, E-U-R rámec, informační, mediální a čtenářská gramotnost) - 6 hodin
2. 4./Modul 3 - ONLINE výuková aktivita (cíle výuky, učící knihovník a kurikulum, rozvíjení kompetencí v informačním vzdělávání) - 4 hodiny
16. 4./Modul 4 - ONLINE výuková aktivita (inkluzivní design vzdělávání v praxi učícího knihovníka, psychodidaktika, metody, přístupy, hodnocení edukace) - 4 hodiny
11. 5./Modul 5 - Závěrečné PREZENČNÍ reflektivní setkání (prezentace výstupů, reflexe, zpětná vazba, sdílení) - 6 hodin
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/KISKED08