RJURS01J Reflektivní seminář I - jednooborové studium

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Mgr. Jana Formanová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 26. 2. 10:00–11:40 D41, Po 11. 3. 10:00–11:40 D41, Po 25. 3. 10:00–11:40 D41, Po 22. 4. 10:00–11:40 D41, Po 6. 5. 10:00–11:40 D41, Po 20. 5. 10:00–11:40 D41
Předpoklady
Student si současně zapisuje předmět RJUPP01J Pedagogická praxe ruštiny I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je reflektovat společně s oborovým didaktikem a ostatními frekventanty náslechovou praxi, výuku v tandemu a vlastní výuku. Studenti pod vedením oborového didaktika společně hodnotí kurikulární dokumenty školy a navrhují případné změny, úpravy v souvislosti s aktuálními novými poznatky ve výuce cizích jazyků a novými poznatky v oblasti digitálních technologií. Praktikanti reflektují a hodnotí vybrané skupiny žáků a postupy provázejícího učitele směrem k zajištění kázně a aktivní práce žáků ve výuce.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- reflektovat vyučovací hodinu jiného pedagoga;
- postihnout klady a zápory vlastní výuky;
- aplikovat obecné didaktické, pedagogické i psychologické aspekty v praxi;
- kriticky hodnotit a uplatňovat základní principy oborové didaktiky;
Osnova
  • 1. Stanovení výukových cílů a realita.
  • 2. Nastavení a udržení podmínek pro učení ve třídě (kázeň ve třídě).
  • 3. Komunikace ve třídě jako prostředek učení.
  • 4. Konfrontace výukového plánu s realitou.
  • 5. Identita učitele ruského jazyka jako cizího.
Literatura
    povinná literatura
  • Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka (2019): https://www.npi.cz/images/publikace/ramec_profesnich_kvalit_ucitele_ciziho_jazyka.pdf
  • Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (2020): https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf
    neurčeno
  • JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK a Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 173 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info
  • NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
  • JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Vydání: první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013, 177 stran. ISBN 9788074352669. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • SVOJANOVSKÝ, Petr a Vlastimil ŠVEC. Sebereflexe jako pomocník učitele. 2014. URL info
Výukové metody
Semináře s aktivní účastí, reflexe a sebereflexe, diskuse.
Metody hodnocení
- reflektivní deník;
- učitelské portfolio;
- sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika);
- hospitace;
- reflexe s oborovým didaktikem.
Předpokládá se aktivní účast na seminářích, povinná docházka. V závěru semestru či ve zkouškovém období se uskuteční společné setkání zaměřené na reflexi uskutečněných praxí. Před konáním závěrečného reflektivního setkání je třeba do odevzdávárny předmětu praxe vložit veškerou potřebnou dokumentaci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/RJURS01J