FF:AJ32076 Konverzační analýza a práce se - Informace o předmětu
AJ32076 Konverzační analýza a práce se nahrávkami mezilidské interakce
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 15 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit účastníky se základními východisky, postupy a zjištěními z konverzačněanalytického výzkumu. Po úvodním situování konverzační analýzy (KA) mezi další způsoby analýzy interakce/diskurzu se kurz tematicky zaměřuje na vybrané oblasti z výzkumu každodenní interakce a končí zaměřením na interakci ve třídě a osvojování druhého/cizího jazyka. Nedílnou součástí kurzu je studentovo zpracování části vlastních dat s využitím východisek a postupů konverzační analýzy.
- Výstupy z učení
- Po dokončení kurzu budou studenti schopni: - Představit východiska konverzačněanalytického výzkumu, zdůvodnit výběr konverzační analýzy jako teoretického a metodologického rámce pro výzkum interakce, pojednat o přínosech a slabinách konverzační analýzy, - Popsat a samostatně uplatnit konverzačněanalytické postupy (transkripce, analýza) na vybraných nahrávkách mezilidské interakce, - Představit zjištění z konverzačněanalytického výzkumu každodenní interakce ve vybrané oblasti, - Srovnat charakteristiky každodenní a institucionální interakce; diskutovat o implikacích pro výzkum institucionální interakce, - Pojednat o specifické oblasti konverzačněanalytického výzkumu interakce ve třídě – uvést témata, postupy a vybraná zjištění, diskutovat o vztahu interakce a učení se v interakci, rozlišit různé přístupy k uchopení učení se/osvojování (cizího) jazyka, - Zpracovat výzkumnou zprávu odpovídající požadavkům kladeným na konverzačněanalytické studie.
- Osnova
- 1. Úvod do KA: různé pohledy na diskurs/interakci, specifika KA, specifika a tradice ve výzkumu interakce ve třídě. 2. Východiska a základní postupy v KA: etnometodologie, filozofie jazyka, performativ a teorie mluvních aktů, interakční sociolingvistika, členská kategorizační analýza (Membership Categorisation Analysis, MCA). Transkripce a základní analytické postupy. 3. Střídání replik: problematika střídání replik/mluvčích, „jednotky“ v interakci – problém s vymezením konstrukční replikové jednotky (Turn Constructional Unit, TCU) a místa příhodného pro vystřídání mluvčích (Transition Relevance Place, TRP), sekvenční organizace – základní typy sekvencí. 4. Opravné sekvence v rozhovoru: souvislost mezi střídáním replik a (sebe)opravami, vymezení opravy a opravy chyb (Repair vs Correction), typy opravných sekvencí, role oprav v dosahování vzájemného porozumění na úkor progresivity. 5. Preferenční organizace: souvislost mezi střídáním replik a vyjádřeným jednáním, vyjadřování (ne)souhlasu v interakci. 6. Multimodalita v KA: jazykové, tělesné a materiální prostředky v interakci, transkripční konvence a základní problémy. 7. KA a institucionální dialog: vymezení institucionálního dialogu a specifika jeho zkoumání, rozdíly oproti běžné konverzaci. 8. Specifika výzkumu interakce ve třídě a osvojování druhého/cizího jazyka: přehled typů výzkumů a jejich zaměření, sociální obrat v teoriích osvojování druhého/cizího jazyka, vztah učení se a používání jazyka v interakci, longitudinální výzkumy, interakční kompetence.
- Literatura
- povinná literatura
- Gardner, R. (2019). Classroom interaction research: The state of the art. Research on Language and Social Interaction, 52(3), 212–226. https://doi.org/10.1080/08351813.2019.1631037
- Heritage, J., & Clayman, S. (2010). Talk in action. Interactions, identities, and institutions. Chichester: Wiley-Blackwell.
- Sidnell, J., & Stivers, T. (Eds.). (2013). The handbook of conversation analysis. Chichester: Blackwell.
- AUER, Peter. Jazyková interakce. Edited by Jiří Nekvapil - Petr Kaderka - Marek Nekula - Vít Dovalil - Ivo Vas. Vydání první. Praha: NLN, 2014, 305 stran. ISBN 9788074222689. info
- SCHEGLOFF, Emanuel A. Sequence organization in interaction : a primer in conversation analysis. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, xvi, 300. ISBN 9780521825726. info
- doporučená literatura
- Atkinson, M. J. & Heritage, J. (Ed.), Structures of social action: Studies in conversation analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
- Firth, A., & Wagner, J. (1997). On discourse, communication, and (some) fundamental concepts in SLA research. The Modern Language Journal, 81(3), 285–300. https://doi.org/10.2307/329302
- Heritage, J. (2001). Goffman, Garfinkel and conversation analysis. In M. Wetherell, S. Taylor, & S. J. Yates (Ed.), Discourse theory and practice: A reader (s. 47–56). London: Sage.
- Clift, R. (2016). Conversation analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
- Markee, N. (2008). Toward a learning behavior tracking methodology for CA-for-SLA. Applied Linguistics, 29(3), 404–427. https://doi.org/10.1093/applin/amm052
- Jefferson, G. (2004). Glossary of transcript symbols with an introduction. In G. H. Lerner (Ed.), Conversation analysis. Studies from the first generation. (s. 13–31). Amsterdam: John Benjamins.
- Mondada, L. (2018). Multiple temporalities of language and body in interaction: Challenges for transcribing multimodality. Research on Language and Social Interaction, 51(1), 85–106. https://doi.org/10.1080/08351813.2018.1413878
- Mondada, L. (2019). Conventions for transcribing multimodality: https://www.lorenzamondada.net/multimodal-transcription
- Bucholtz, M. (2000). The politics of transcription. Journal of Pragmatics, 32(10), 1439–1465. https://doi.org/10.1016/S0378-2166(99)00094-6
- Sacks, H., Schegloff, E. A., & Jefferson, G. (1974). A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language, 50(4), 696–735.
- Pekarek Doehler, S., & Pochon-Berger, E. (2015). The development of L2 interactional competence: Evidence from turn-taking organization, sequence organization, repair organization and preference organization. In T. Cadierno & S. W. Eskildsen (Ed.), Usage
- Mondada, L. (2019). Contemporary issues in conversation analysis: Embodiment and materiality, multimodality and multisensoriality in social interaction. Journal of Pragmatics, 145, 47–62. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2019.01.016
- Firth, A., & Wagner, J. (2007). Second/foreign language learning as a social accomplishment: Elaborations on a reconceptualized SLA. The Modern Language Journal, 91(s1), 800–819.
- Schegloff, E. A., Jefferson, G., & Sacks, H. (1977). The preference for self-correction in the organization of repair in conversation. Language, 53(2), 361–382.
- Selting, M. (2000). The construction of units in conversational talk. Language in Society, 29(4), 477–517.
- Streeck, J., Goodwin, C., & LeBaron, C. D. (Ed.). (2011). Embodied interaction. Language and body in the material world. Cambridge: Cambridge University Press. (vybrané kapitoly)
- The handbook of classroom discourse and interaction. Edited by Numa Markee. First published. Chichester: Wiley-Blackwell, 2015, xv, 538. ISBN 9781118531129. info
- Discourse studies : a multidisciplinary introduction. Edited by Teun Adrianus van Dijk. 2nd ed. Los Angeles: Sage, 2011, xviii, 414. ISBN 9781848606494. info
- PHILLIPS, Nelson a Cynthia HARDY. Discourse analysis : investigating processes of social construction. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2002, vi, 97. ISBN 0761923624. info
- SILVERMAN, David. Harvey Sacks : social science and conversation analysis. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 1998, x, 222. ISBN 0745617115. info
- Výukové metody
- Samostudium, diskuse, samostatná práce s daty, prezentace s následnou diskusí
- Metody hodnocení
- Docházka a aktivní účast na kontaktních setkáních, odevzdání výzkumné zprávy v rozsahu, struktuře a kvalitě konverzačněanalytické studie publikované v odborném časopise.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/AJ32076