CJJ27 Interkulturní vzdělávání

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Marie Hanzelková, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Marie Hanzelková, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Silvie Hulewicz, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem semináře je seznámit se s tím, jakým způsobem nás naše kulturní zázemí ovlivňuje jako vyučující češtiny jako druhého/cizího jazyka během výukového procesu. Objasněny budou základní termíny (multikulturalita, interkulturalita, plurikulturalita). Pokusíme se jednak poznat sebe samotné, jednak postihnout základní aspekty vybraných kultur spjatých především s národnostními menšinami žijícími v naší zemi a s lidmi, kteří k nám přicházejí ze zahraničí. Zvýšení povědomí o některých aspektech kultur, s nimiž se během výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka můžeme setkat, nám může pomoci lépe porozumět některým jevům a celkově zkvalitnit způsob komunikace a spolupráce s nimi.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozumět základní terminologii (multikulturalita, plurikulturalita, interkulturalita);
- mít přehled o skupinách s odlišným kulturním zázemím, které žijí na území České republiky (např. menšiny, cizinci);
- využít poznatků získaných od odborníků na různé kulturní oblasti;
- lépe porozumět vlivu kulturního zázemí každého z nás;
- aplikovat toto porozumění především ve své výukové praxi.
Osnova
  • 1. Úvod.
  • 2. Terminologie.
  • 3. Jazyk a kultura.
  • 4. Sebepoznání.
  • 5. Komunikace.
  • 6. Kulturní oblast 1 (setkání s odborníkem).
  • 7. Kulturní oblast 2 (setkání s odborníkem).
  • 8. Kulturní oblast 3 (setkání s odborníkem).
  • 9. Kulturní oblast 4 (setkání s odborníkem).
  • 10. Možnosti aplikace poznatků v praxi – čeština jako druhý/cizí jazyk pro děti.
  • 11. Možnosti aplikace poznatků v praxi – čeština jako druhý/cizí jazyk pro dospělé.
  • 12. Závěr.
Literatura
  • Interkulturní vzdělávání nejen pro středoškolské pedagogy I. Varianty. Člověk v tísni, o. p. s., Praha 2002.
  • Martínková, A., Kudrjavceva, E.: Diagnostika vyváženosti bilingvismu: komplexní testy pro děti od 3 do 14 let se zřetelem ke kulturnímu komponentu. In: Doleží, L. (ed.): Začínáme učit češtinu pro děti-cizince. AUČCJ, Praha.
  • GULOVÁ, Lenka, Lenka REMSOVÁ, Markéta SEDLÁKOVÁ a Veronika NÝDRLOVÁ. Dramatická a multikulturní výchova jako součást vzdělávání pedagogů; aplikace do praxe. 2015. info
  • KOCOUREK, Jiří, Dana MOORE a Dana TVRĎOCHOVÁ. Multikulturní výchova. Praha: Raabe, 2014, 84 stran. ISBN 9788074960949. info
  • Identity v konfrontaci. Multikulturní výchova pro učitele / učitelky SŠ a ZŠ. Fujda, M. - Klocová, E. - Kundt, R. (eds.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 444 s. ISBN 978-80-210-5558-2. info
  • FUJDA, Milan, Eva KLOCOVÁ a Radek KUNDT. Identity v konfrontaci: Multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 446 s. Vydání první. ISBN 978-80-210-5558-2. Odkaz na publikaci na webu CERME info
  • Multikulturní výchova. Edited by Andrea Říčařová. Praha: Raabe, 2011, 81 stran. ISBN 9788087553183. info
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 199 stran. ISBN 9788024730691. URL info
  • GRENAROVÁ, Renée. Interkulturní komunikace, integrace a edukace sociálně znevýhodněných žáků cizinců z východní Evropy v Jihomoravském kraji. In Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Pupils. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2009, s. 103-114. Pd-38/09-02/58. ISBN 978-80-210-5033-4. info
  • GULOVÁ, Lenka. Co nám přináší multikulturní výchova? In Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 s. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4724-2. info
  • GULOVÁ, Lenka. Multikulturní výchova jako specializace ve vzdělávání pedagogů? In Gulová, L. et al. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. In Gulová, L. et al. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 s. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4724-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Vydání 1. Praha: Triton, 2006, 263 stran. ISBN 8072548662. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 211 s. ISBN 8085866722. info
Výukové metody
Prezentace, diskuze.
Metody hodnocení
Aktivní účast, závěrečný písemný test.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2024.