CORE102 Jak Číňané vnímají svět: Čínské vize pro 21. století

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Předpoklady
TYP_STUDIA ( BM ) && FORMA ( P ) && !( PROGRAM ( B - CS_ ) || OBOR ( FBCSpV ))
Kurz vyžaduje znalost anglického jazyka - většina studijních materiálů v kurzu je v angličtině.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Kurz se zabývá způsoby, jakým si Číňané ve 20. a 21. století představují budoucnost světa a místo Číny v něm. Zabývá se myšlenkami a narativy, které se formovaly a formují v Číně v různých prostředích od oficiálního diskurzu Komunistické strany Číny, přes akademické a publicistické zdroje, až po literaturu, film a obecně popkulturu. Kurz má tudíž za cíl zprostředkovat posluchačům to, co ve veřejných diskuzích o Číně zpravidla chybí - vhled do toho, jak Číňané sami uvažují a schopnost nahlédnout svět jejich očima.
Kurz je výrazně interdisciplinární, spojuje přístupy kulturní antropologie, politologie, religionistiky a dalších disciplín, diskurzivní analýzu a částečně literární teorii. Analýzou popkulturních fenoménů se řadí do výrazného trendu v rámci čínských studií, který do analýz čínské společnosti a kultury zahrnuje jevy dříve často považované za marginální.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- chápat a umět rozpoznat typické prvky čínských diskurzů týkajících se čínské identity a místa Číny ve světě;
- identifikovat prvky čínské propagandy, které jsou obecně sdílené napříč čínskou společností (a nejsou tedy jednostrannou propagandou shora dolů);
- chápat základní prvky tradičního čínského myšlení a jejich význam pro současnost;
- rozumět tomu, jak Číňané konstruují "Západ" (představu o západní civilizaci) a proč mají tyto konstrukce klíčový význam pro to, jak Číňané sami rozumějí Číně;
- bude mít základní přehled o soudobé čínské společnosti a kultuře;
Osnova
  • 1. Úvod do čínského myšlení: konfucianismus a tradiční čínské vidění světa
  • 2. Úvod do čínského myšlení: čínské reformní myšlení od pol. 19. stol. do pol. 20. stol.
  • 3. Modernizace jako (problematický) klíčový koncept současné čínské identity
  • 4. Komunistická strana a čínský marxismus - reinterpretace marxismu v prostředí úspěšného projektu státního kapitalismu
  • 5. Darwinistické vidění světa v Číně: Kanibalismus jako symbol čínské kultury. Průřez tématem od poč. 20. stol. do současnosti
  • 6. Koncepce čínské výlučnosti: Čína jako harmonická civilizace. Průřez tématem od poč. 20. stol. do současnosti
  • 7. Bojová umění v čínské kultuře a společnosti - význam tohoto fenoménu pro konstruování moderní čínské identity
  • 8. Čínská medicína, qigong a náboženství v Číně jako prvky konstruování moderní čínské identity
  • 9. Čínská science fiction jako (překvapivé) médium formulace čínských představ o sobě samých i kritiky komunistického režimu
  • 10. Soudobé čínské politické myšlení - nová levice
  • 11. Soudobé čínské politické myšlení - konzervatismus
  • 12. Soudobé čínské politické myšlení - liberalismus
  • 13. Závěrečné shrnutí a diskuze - jaké perspektivy a jaké limity má současný čínský vzestup?
Literatura
  • CALLAHAN, William A. China dreams : 20 visions of the future. New York: Oxford University Press, 2013, 1 online. ISBN 9780199339440. URL info
  • PALMER, David A. Qigong fever : body, science, and utopia in China. New York: Columbia University Press, 2007, xi, 356. ISBN 9780231140669. info
Výukové metody
Základní výukovou koncepcí tohoto kurzu je představení klíčových moderních a soudobých čínských diskurzů napříč texty (a dalšími materiály) různého původu - od projevů nejvyšších čínských představitelů po popkulturu. Hlavní výukovou metodou je přednáška s doprovodem bohatého textového, obrazového a dalšího matriálu.
K vybraným materiálům budou rovněž založeny online diskuze v ISu, které bude vyučující sledovat a vyjádří se k nim na další hodině formou diskuze se studenty.
Na začátku každé hodiny studenti dále shlédnou krátké video nebo přečtou krátký text s vazbou na předchozí hodinu, který bude následně předmětem rychlého testu prostřednictvím mobilní aplikace. Odpovědi vyučující uvidí v reálném čase a může hned navázat reflexí těchto odpovědí v diskuzi se studenty.Těmito způsoby bude průběžně ověřována pozornost studentů a míra porozumění probírané látce a zároveň online diskuze a testy studentům umožní vyzkoušet vlastní interpretační schopnosti na reálných čínských textech/videích v překladu. Přednášky budou takto obohaceny o prvky seminární práce.
Metody hodnocení
Kurz vyžaduje načtení textů nebo shlédnutí videí předepsaných pro každou hodinu. Znalost těchto textů/videí a pochopení jejich významu pro témata kurzu jsou nezbytné pro úspěšné absolvování závěrečného testu.
Kurz bude ukončen testem s uzavřenými otázkami (multiple-choice) testujícím klíčové znalosti z probrané látky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.