FF:HIUPP01J Pedagogická praxe I - Informace o předmětu
HIUPP01J Pedagogická praxe I
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Formanová (pomocník) - Garance
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta - Předpoklady
- UZHIA01I Didaktika dějepisu I || NOW( UZHIA01I Didaktika dějepisu I )
Absolutorium nebo souběžný zápis předmětu Didaktika dějepisu I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-HIU_)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je ověření teoretických znalostí a dovedností z oblasti didaktiky, psychologie a pedagogiky v praktické výuce.
- Výstupy z učení
- Seznámení se s prostředím školy a činnostmi, které souvisí s profesí učitele, student absolvuje náslechy/hospitace, pokud jde o výuku, důraz je kladen na výuku v tandemu a individualizovanou výuku (doučování), vlastní výuka má během průběžné praxe zpravidla podobu výběrové hodiny nebo výkladu odborného tématu při exkurzích, student během praxe získává také zpětnou vazbu od učitele.
- Osnova
- Didaktické dovednosti v praxi.
- Povinnosti pedagoga a chod školy.
- Specifický přístup ke studentům se specifickými potřebami a poruchami učení.
- Výukové metody
- Pedagogická praxe 1 je první ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. V rámci Praxe 1 proto převažují činnosti, v nichž je student v roli pozorovatele.
Metody uplatněné v rámci této praxe jsou následující: stínování, náslech orientovaný na jeden třídní kolektiv, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe. - Metody hodnocení
- Zápočet na základě zprávy o průběhu praxe.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Doporučená časová dotace činností v průběhu pedagogické praxe
12 hodin stínování (2 dny po šesti hodinách) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
18 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (3 celé dny po šesti hodinách, celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
8 vyučovací hodiny vlastní výuky + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
8 vyučovacích hodin výuky v tandemu + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
20 hodin dalších činností přímo ve škole (např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) ad. - Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/HIUPP01J