ISKM41 Výzkumné horizonty informačního vzdělávání

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
Interaktivní bloková výuka v celkovém rozsahu 20 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
TYP_STUDIA(N) && SOUHLAS
Předmět nemá povinné prerekvizity.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se tematicky zaměřuje na společensky důležitou oborovou oblast, kterou je interakce člověk-informace ve výzkumném poli humanitních věd. Jedním z cílů předmětu je ukázat studentům různé přístupy ke zkoumání aktivit, které rozvíjejí gramotnosti jak v prostředí knihoven, tak v dalších institucích. Dalším cílem je vést studenty ke schopnosti analytického přístupu k informačním zdrojům vztahujícím se k dané problematice. Předmět má také aplikační rovinu na úrovni práce s výzkumnými daty.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
- chápe význam výzkumné práce v oblasti informačního vzdělávání;
- dokáže analyticky pracovat s informačními zdroji k tematice předmětu;
- je schopen aktivně se podílet na přípravě výzkumu v informačním vzdělávání;
- má kompetence aplikovat znalosti v relevantní terénní práci
Osnova
  • 1. - 2. Informační společnost, politiky, strategické dokumenty a výzkum informačního vzdělávání;
  • 3. Trendy a témata pro výzkum informačního vzdělávání pro 21. století;
  • 4. Cílové skupiny ve výzkumu informačního vzdělávání;
  • 5. Metodologická paradigmata a informační vzdělávání;
  • 6. Kvantitativní metodologie ve výzkumu informačního vzdělávání;
  • 7. Kvalitativní metodologie ve výzkumu informačního vzdělávání;
  • 8. Výzkumné kontexty informačního vzdělávání ve formálním kurikulu;
  • 9. Výzkumné kontexty informačního vzdělávání v celoživotním učení;
  • 10. - 11. Transdisciplinární perspektivy výzkumů informačního vzdělávání v oboru Informační studia a knihovnictví;
  • 12. Prezentace výstupů
  • 13. Závěrečná společná reflexe
Literatura
    doporučená literatura
  • časopis Educational Research
  • BRUSE, Chritine. Information Literacy Programs and Research. An International Review. The Australian Library Journal /online/. Vol. 62, 2013. p. 326-333. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/00049670.2011.10722652
  • ECIL-Conference Series, http://ilconf.org/
  • HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 372 stran. ISBN 9788026211921. info
  • SEIDMAN, Irving. Interviewing as qualitative research : a guide for researchers in education and the social sciences. 4th ed. New York: Teachers College Press, 2013, xiv, 178. ISBN 9780807754047. info
Výukové metody
Seminář s diskusí;
Projektová výuka;
Kritické čtení a psaní;
Individuální práce dle preferencí studenta
Metody hodnocení
Docházka dle stanovených pravidel;
Zpracované a odevzdané průběžné úkoly (například projekt, esej kazuistika, zpracovaná data pro publikování etc.).
Informace učitele
Předmět je určen pro studenty prezenčního i kombinovaného studia. Předmět si mohou zapisovat také studenti bakalářského programu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2024.