MUB_B035 Úvod do hudební muzeologie

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Otakar Kirsch, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Otakar Kirsch, Ph.D.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miriam Molnárová
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět poskytuje úvodní vhled do hudební muzeologie. Hudební muzeologie je v tomto případě pojata jako speciální muzeologie studující teoretické, historické a funkční aspekty muzeálního fenoménu v oblasti hudební kultury.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu se student bude schopen: - definovat hudební muzeologii z hlediska jejího předmětu, metod, cílů a terminologie, jakož i z hlediska jejího postavení ve vědní systematice (zejm. ve vztahu k obecné muzeologii, hudební vědě, archivní vědě, knihovní vědě); - používat základní teoretické nástroje k analýze hudebně-muzeálního fenoménu; - poznatky z dějin hudebně-muzeálního fenoménu zasadit do kontextu dějin muzejnictví, archivnictví, knihovnictví, památkové péče a kulturních dějin; - orientovat se ve struktuře současného světového hudebního muzejnictví.
Osnova
  • 1) Hudební muzeologie: předmět, metoda, cíl, postavení ve vědní systematice 2) Základní pojmy hudební muzeologie 3) Muzealizace hudebnin a její reflexe 1 4) Muzealizace hudebnin a její reflexe 2 5) Muzealizace hudebnin a její reflexe 3 6) Muzealizace hudebních nástrojů 1 7) Muzealizace hudebních nástrojů 2 8) Monografická hudební muzea 9) Současná struktura hudebního muzejnictví v ČR 10) Současná struktura hudebního muzejnictví ve světě
Literatura
    povinná literatura
  • ZAPLETAL, Miloš. Hudebně-muzeologické myšlení od 18. století do roku 1945. Opava: Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě, 2022.
  • SADIE, Julie Anne – Stanley SADIE. Calling on the Composer: A Guide to European Composer Houses and Museums. New Haven – London: Yale University Press, 2005.
  • KALINAYOVÁ-BARTOVÁ, Jana. Úvod do hudobnej muzeológie. Bratislava: KHV FiF UK, 2010.
    doporučená literatura
  • RACEK, Jan. Organisace a vědecké poslání moderního hudebního archivu. I. díl. Brno: Zemské museum, 1937.
  • ZAPLETAL, Miloš. Hudebně-muzejní prezentace z pohledu Vladimíra Helferta. Opus musicum 2021, vol. 53, no. 4, pp. 28–51.
  • ZAPLETAL, Miloš. Helfert’s Theory of a Music Museum ("Musical Archive") / Helfertova teorie hudebního muzea ("hudebního archivu"). Musicalia 2019, vol. 11, no. 1–2, pp. 6–45.
  • ZAPLETAL, Miloš. Bibliografie české hudební muzeologie. Hudební věda 2020, vol. 57, no. 1, pp. 95–121.
  • BOŽENEK, Karel – Karel STEINMETZ – Jan MAZUREK. Hudba v rakouském/českém Slezsku v minulosti i přítomnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018.
  • ZAPLETAL, Miloš. Bibliografie slovenské hudební muzeologie. Acta historica Universitatis Silensianae Opaviensis 2020, vol. 13, pp. 205–217.
  • HELFERT, Vladimír. Státní hudebně-historický ústav. Praha: Umělecká beseda, 1945.
  • STRÁNSKÝ, Zbyněk Zbyslav. Hudba v regionálních muzeích. Zprávy Muzea Vyškovska 1969, no. 78, pp. 26–32.
  • MEYER, Andreas (ed.). Musikaustellungen: Intention, Realisierung, Interpretation. Hildesheim: Georg Olms, 2018.
  • [BOŽENEK, Karel]. Hudební muzeum. In: Jiří Fukač – Petr Macek – Jiří Vysloužil (edd.). Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997, pp. 320–321.
  • ZAPLETAL, Miloš. Muzea skladatelů a jejich muzeologická reflexe. In: Soňa Šváčová (ed.). Museologica literaria 2019. Banská Bystrica: Zväz múzeí na Slovensku, 2020, pp. 211–223.
Výukové metody
přednáška, četba, diskuse
Metody hodnocení
závěrečná rozprava/kolokvium
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023.