MUMKO_009 Prezentační muzejní didaktika

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
4 bloky po 6 hodinách + e-learning 8 hodin (100 % přednáška). 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Monika Frecerová (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miriam Molnárová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Didaktické aspekty zprostředkování muzejního obsahu uvedou studenta do teoretických i názorových východisek muzejní didaktiky, stejně jako do souboru znalostí a sdílených zkušeností z oblasti lektorských dovedností. Hlavní cíle předmětu spočívají v základním uvedení do problematiky muzejní edukace – přípravy a realizace edukačního programu – za účelem náhledu studentů muzeologie a příbuzných oborů do všech odvětví muzejní praxe. Studenti tak dokáží lépe pochopit požadavky, postupy a metody muzejní didaktiky v její prezentační frakci. Bez ohledu na svoji budoucí odbornou profilaci vychází po absolvování obou muzejně didaktických předmětů (Prezentační muzejní didaktika, Výstavní muzejní didaktika) připraveni na funkční spolupráci s muzejním pedagogem, či na výkon muzejně edukačního profese vůbec.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: - vyjmenuje základní názory, směry a teorie uplatněné v rámci muzejní edukace;
- formuluje zásady tvorby, realizace a evaluace edukačních programů;
- popíše postup zpracování vzdělávací strategie a součinnost jednotlivých odvětví muzejní práce na její přípravě a implementaci;
- aplikuje teoretické základy muzejní edukace do praktického návrhu edukačního programu.
Osnova
  • definice muzejní didaktiky, její teoretické přístupy, koncepty a směry
  • vzdělávací situace v muzeu se zaměřením na osobnost muzejního pedagoga
  • edukační programy – jednotlivé formy, aktuální trendy, postup tvorby, realizace a evaluace
  • od přínosu vzdělávací strategie k jejímu návrhu a implementaci
Literatura
    povinná literatura
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 140 s. ISBN 978-80-244-3003-4.
  • JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika : metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010, 298 s. ISBN 978-80-7315-207-9. info
    doporučená literatura
  • FOTR, Jiří a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. 381 s. ISBN 978-80-247-3985-4.
  • DIAMOND, J., LUKE, J. J., UTTAL, D.H., Practical Evaluation Guide: Tool for Museums and Other Informal Educational Settings. Plymouth: AltaMira Press, 2009, 140 s. ISBN 978-0-7591-1302-2.
  • MAŽÁROVÁ, Monika. Strategické plánování vzdělávací činnosti muzea. Museologica Brunensia. 2016, roč. 5, č. 1, s. 36-44.
  • JAGOŠOVÁ, Lucie. Evaluace v muzejní pedagogice – teoretická východiska. [online] Brno: Museologica Brunensia, 2013. [cit. 2017-01-06]. Dostupný z WWW: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/131375/2_MuseologicaBrunensia_2-2013-1_6.pd
  • Museum educator's handbook. Edited by Graeme K. Talboys. 3rd ed. Burlington, VT: Ashgate, 2011, x, 221 p. ISBN 9781409401537. info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
Výukové metody
frontální, skupinová a kooperativní výuka
Metody hodnocení
zpracování podkladů pro návrh a realizaci edukačního programu, skupinová diskuse hodnotící jednotlivé návrhy prokazující přehled ve sledovaných tématech absolvovaného předmětu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023.