PSMB061 Rodinná psychoterapie v klinické praxi

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Milan Pilát (přednášející)
Garance
Mgr. Milan Pilát
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
Kurz je vypisován pro studenty magisterského stupně oboru Psychologie FF MU. Vzhledem k faktu, že se v kurzu bude pracovat s nahrávkami z reálných terapeutických sezení a studenti se budou účastnit náslechů rodinné terapie vč. možnosti aktivní účasti v reflektujícím týmu, je předpokladem vysoká motivovanost studentů pro aktivní práci (zejména s dětskými klienty) a nutnost důsledně dodržovat zásady ochrany informací a respektování pravidel zdravotnického zařízení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je prohloubit informace, osobní zkušenosti a dovednosti s rodinnou terapií v kontextu zdravotnického zařízení. Klíčovou součástí kurzu bude procvičování a podrobná analýza intervencí v rodinné terapii v kontextu různých klinicko-psychologických témat. Po skončení kurz by měl student lépe porozumět ústředním pojmům a účinným faktorům rodinné terapie, možnostem a problémy práce v podmínkách klinické praxe. Student by měl porozumět principu a způsobu práce v modelu rodinné terapie tak, aby jako absolvent oboru byl schopen se rychleji a kvalifikovaněji zapojit do praxe klinického zařízení či dalšího postgraduálního vzdělávání v psychoterapii.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - mít reálnější představu o klinické psychoterapeutické práci s rodinou - lépe porozumět tvorbě terapeutické zakázky v rodinné terapii - lépe porozumět typům a funkci kladení otázek v psychoterapii
Osnova
  • - RT v kontextu zdravotnického zařízení (organizace, financování, vedení dokumentace, právní konsekvence) - Specifika práce s dětskými pacienty v RT (vývojové charakteristiky a možnosti spolupráce a komunikace s dětmi v různém věku; dynamika psychosomatické nemoci u dětí) - Etické zásady a povinnosti při práci s dětmi a dospívajícími (hranice terapeutické neutrality; etická dilemata v rodinné terapii) - Technika terapeutického rozhovoru (typy a účinnost intervencí, otázek, techniky v RT, proces vytváření zakázky v rodinné terapii) - RT s reflektujícím týmem - Vzdělávání a supervize v RT
Literatura
  • TRAPKOVÁ, Ludmila a Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch : rodina jako sociální děloha. Vydání třetí. Praha: Portál, 2017, 222 stran. ISBN 9788026205234. info
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 3. vyd. Praha: Portál, 2010, 431 s. ISBN 9788073677107. URL info
  • GJURIČOVÁ, Šárka a Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie : systemické a narativní přístupy. 2., doplň. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2009, 280 s. ISBN 9788024723907. URL info
  • SCHLIPPE, Arist von. Systemická terapie a poradenství. Edited by Jochen Schweitzer. Brno: Cesta, 2006, 251 s. ISBN 8072950827. info
Výukové metody
Prezentace kasuistik s ilustrativními klinickými problémy (videonahrávky, náslechy rodinné terapie, aktivní účast v reflektujícím týmu) a jejich rozbor, nácvik a rozvoj vlastních dovedností v cvičném terapeutickém rozhovoru s využitím videonahrávek a jejich následné analýzy, diskuze ve skupině.
Metody hodnocení
Aktivní zapojení studentů do rozboru rodinně terapeutického procesu; zapojení do vlastních modelových terapeutických sezení; supervize získaných základních terapeutických dovedností. Je požadována aktivní účast na společných seminářích (85%) a plná účast na klinické (náslechové) části výuky (100%). Předmět je ukončen kolokviem. Podkladem pro hodnocení je zpracování, prezentování a obhájení seminární práce (cvičná terapeutická nahrávka modelového sezení rodinné terapie s vyhotovenou dokumentací (5-10 stran) zpracovaná dle instrukcí vyučujícího (př. Je indikace k RT?, O co vlastně šlo? (formulace problému), Z čeho to bylo? (hypotéza o vzniku potíží), Co způsobilo postup v terapii? (účinné faktory – zamýšlené či nezamýšlené), Jak jste se svou prací spokojen(a)?(hodnocení míry zdaru a nezdaru), O co bych usiloval/a příště jinak? Jak to bude dál? (prognóza), Máte další návrhy? (navrhovaná opatření či doporučení) ad.) Hodnotit se bude schopnost uchopit téma, vyjádřit vlastní názor a doplnit jej citacemi z literatury.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.