PSMB084 Firemní rozvoj a vzdělávání: Kompetence psychologa

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Eva Vraníková (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj kompetencí budoucích psychologů v oblasti firemního rozvoje a vzdělávání. Aktivním absolvováním předmětu se student naučí přistupovat ke vzdělávání v organizacích systematicky a komplexně. Zorientuje se v současné praxi, zastávaných přístupech, metodách a vhodnosti jejich použití vzhledem k rozličným faktorům, které výsledky vzdělávání organizace ovlivňují. Předmět je zaměřen prakticky - studenti se tak budou učit i vlastní činností a zkušeností. Naučí se designovat vzdělávací program a jeho část také realizují - povedou jako lektoři školení nebo teambuilding. Následně se zhostí evaluace. Studenty tak podnítíme k aktivnímu rozvíjení kritického smýšlení a dovedností, které uplatní v oboru firemního vzdělávání a rozvoje, kde mohou absolventi psychologie najít uplatnění na pozicích interních zaměstnanců nebo externích dodavatelů vzdělávání (např. teambuildingů nebo školení). Jak to dělat tak, aby firemní vzdělávání dávalo smysl? To je ústřední otázkou, ke které se budeme v předmětu neustále vracet a na níž postupně nalezneme odpověď.
Výstupy z učení
Obsah předmětu pokrývá základní sadu dovedností a znalostí potřebných (spolu se zkušenostmi) k: (a) vytváření a realizovaci vzdělávacích programů (primárně typu školení a teambuilding), (b) kompetentnímu rozhodování o systému vzdělávání organizace. Student se naučí kriticky přemýšlet nad provázaností faktorů na straně jednotlivce, týmu i organizace vzhledem k výsledkům vzdělávacích aktivit. Osvojí si dovednost analýzy vzdělávacích potřeb organizace a získá přehled o tom, jak zajistit interní komunikaci a další potřebné kroky ke stanovení vzdělávacích cílů. Naučí se designovat a realizovat vzdělávací programy, evaluovat jejich průběh a výsledky a stanovovat následné kroky. Nabyté kompetence lze využít na pozici - pracovního psychologa, personalisty, metodika firemního vzdělávání, lektora/školitele nebo externího dodavatele programů firemního vzdělávání.
Osnova
  • Historie a vývoj firemního rozvoje a vzdělávání, současné trendy a směřování oboru.
  • Obraz firemní praxe - přístupy, metody, možnosti a výzvy oboru.
  • Faktory ovlivňující průběh a výsledky vzdělávání organizace.
  • Role a kompetence psychologa v procesu firemního rozvoje a vzdělávání.
  • Specifika vzdělávání dospělých.
  • Faktory (de)motivace jednotlivce a týmu k rozvoji a vzdělávání.
  • Druhy programů a aktivit, jejich srovnání a vhodnost použití vzhledem k cílům a recipientům vzdělávání, firemním možnostem a dalším relevantním faktorům.
  • Rozvoj týmů: programy typu teambuilding / team spirit / team fun a další.
  • Principy plánovitého a systematického rozvoje zaměstnanců a týmů s měřitelnými výsledky.
  • Aplikace psychologických a sociálních znalostí v procesu vzdělávání zaměstnanců.
  • Cyklus tvorby a realizace vzdělávacího programu.
  • Analýza potřeb a stanovení vzdělávacích cílů.
  • Designování vzdělávacícho programu.
  • Realizace vzdělávacího programu - vedení skupiny a lektoring.
  • Evaluace a následný postup.
  • Techniky lektoringu a práce se skupinou - podněcování motivace a angažovanosti.
  • Související legislativa.
Literatura
    povinná literatura
  • Billett, S. (2020). Learning in the workplace: Strategies for effective practice. Routledge.
  • HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8. info
    doporučená literatura
  • Harteis, C., Gijbels, D., & Kyndt, E. (Eds.). (2022). Research approaches on workplace learning: Insights from a growing field (Vol. 31). Springer Nature.
  • HRONÍK, F. a J. VEDRALOVÁ. Kompetenční modely. Brno: Motiv Press, 2008. ISBN 978-80-904133-2-0. info
Výukové metody
Výuka se skládá z teoretických vstupů, diskuzí v celé skupině / menších skupinkách, práce v týmech a reflexe týmové dynamiky. Studenti designují vzdělávací program a hodinu ze svého programu realizují - za účasti jiného týmu (teambuilding) nebo všech kolegů (školení). Následně budou program evaluovat a získají zpětnou vazbu k dalšímu rozvoji.
Metody hodnocení
K úspěšnému zakončení předmětu je nutná min 80 % docházka, aktivní zapojení ve výuce (v individuálně přínosné míře), vypracování a realizace skupinového projektu (vzdělávacího programu), závěrečná písemná reflexe a kolokvium.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.