RJUPP01S Pedagogická praxe I - sdružené studium

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
blokově. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Formanová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Ondřej Pelech (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Studenti si tento předmět zapisují ve 2. semestru studia. Ve stejném období absolvují také Reflektivní seminář I, v jehož rámci budou reflektována témata související s praxí. Souběžně si zapisují předměty Školní didaktika a Speciální pedagogika a diagnostika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu: Praxe studentů učitelství na FF je explicitně rozčleněna do tří oblastí: Jedná se o oblasti: (1) Utváření sebepojetí učitele, (2) Utváření podmínek a příležitostí pro učení, (3) Oblast didaktická. Napříč všemi třemi navazujícími předměty jsou ve vzájemné provázanosti nastavovány propedeutické i oborově didaktické cíle, jejichž dosažení je předpokladem pro kvalitní výkon profese učitele. V rámci každé z praxí jsou navázány cíle na tyto konkrétní oblasti, a to v různé míře.
Cíle, které jsou vázány na Pedagogickou praxi I, se objevují i v Pedagogických praxích II a III, neboť profesní přípravu učitelů považujeme na kontinuální, pokračující dalším profesním rozvojem, pro který mohou nadále platit téže cíle. V rámci Pedagogické praxe I jsou v popředí propedeutické cíle, které jsou determinantou pro cíle oborově didaktické.
Pro Pedagogickou praxi I jsou nastaveny následující obecné (vzdělávací) cíle:
• Studenti utvářejí svá sebepojetí učitele.
• Studenti jsou schopni reflektovat svoji praxi.
• Studenti dokáží vyhodnotit, jaké didaktické dovednosti v rámci praxe rozvinuli a jakým způsobem.

Konkrétní výukové cíle Pedagogické praxe I jsou uvedeny v rámci sekce Výstupy z učení.
Výstupy z učení
(1) Oblast utváření sebepojetí učitele:
Student reflektuje svoji praxi.
Student o sobě přemýšlí jako o učiteli.
Student si uvědomuje, jaké je spektrum činností spjatých s výkonem profese učitele.
Student průběžně vyhodnocuje, v čem se cítí jistě, a v čem naopak potřebuje více podpory.
(2) Oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení: Student v kontextu své praxe vyhodnocuje, jak lze nastavovat a udržovat podmínky pro učení. Student vnímá žáky jako individuality. Student vyhodnocuje, zda se mu daří podporovat žákovské učení skrze komunikaci.
(3) Oblast didaktická: Student dokáže připravit plán výuky a poté jej reflektovat v kontextu průběhu výuky.
Osnova
  • 1. Reflexe a její význam v profesní přípravě učitele.
  • 2. Učitel a jeho sebepojetí.
  • 3. Profesiogram profese učitele.
  • 4. Regulace výuky.
  • 5. Individualizace výuky.
  • 6. Komunikace jako prostředek učení.
  • 7. Designování plánu výuky.
Výukové metody
Pedagogická praxe I je první ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. V rámci Praxe I proto převažují činnosti, v nichž je student v roli pozorovatele.
Metody uplatněné v rámci praxe jsou následující: stínování, náslech orientovaný na jeden třídní kolektiv, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.
Metody hodnocení
- reflektivní deník;
- sebehodnoticí nástroj;
- učitelské portfolio;
Informace učitele
Časová dotace činností:

6 hodin stínování (1 den) + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem

9 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (2 dny po 4-5 hodinách, každý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem

3 vyučovací hodiny vlastní výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem

4 vyučovací hodiny výuky v tandemu + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem

10 hodin dalších činností přímo ve škole (např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) atd.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.