DVHc094 The Semafor Theatre

Faculty of Arts
Autumn 2004
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s) (plus 1 credit for an exam). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Ladislav Stýblo (seminar tutor), Dr. Július Gajdoš, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
Dr. Július Gajdoš, Ph.D.
Department of Theatre Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Zuzana Klusáčková
Timetable
Mon 15:00–16:35 10
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 11 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Divadlo Semafor vzniklo v roce 1959 jako jeden z prvních, a zároveň také jeden nejvýraznějších, moderních projevů tzv. divadla malých jevištních forem. Jeho počátky jsou spojené s textappealem, formou moderního literárního kabaretu, která umožňuje autorovi textu vystoupit přímo v rámci divadelního tvaru a tím jej celkově zintimnit a zároveň ve vztahu ke své osobě výrazně zautentičtit. Tato, ve své podstatě happeningová a zároveň ryze klaunská, divadelní forma měla v době vzniku Semaforu silný společensko politický akcent, který napomohl vzrůstu popularity tohoto divadla až do vysloveně masových rozměrů. Většinu inscenací Divadla Semafor ze sledovaného období 1959 až 1979 lze označit za autorská písňová pásma, ve kterých má důležité místo koncepční míšení druhů, žánrů i stylů a zejména jevištní postupy spojené s poezií. Poetika Semaforu se postupně vyvinula až ke složitým scénickým útvarům, které v kontextu českého divadla představovali zajímavý a originální pokus o poetický muzikál, vysoce syntetickou divadelní formu, která se (v návaznosti na meziválečnou divadelní avantgardu) pokoušela o plně rozvinuté básnické jevištní dílo. Tato tendence je zvláště zřetelná v inscenacích uvedených po smrti spoluzakladatele divadla, Jiřího Šlitra, kdy se Semafor vydal cestou k inscenačně i divácky náročnějším a po všech stránkách prokomponovanějším dílům. Jeden z největších příspěvků Semaforu k vývoji českého divadla spočívá v tom, že pro svou dobu znovuobjevil některé postupy tzv. meziválečné avantgardy a jejích podobně orientovaných předchůdců a s úspěchem je přeložil pro soudobou divadelní a společenskou situaci. Forma semaforských inscenací, co do vyznění a charakteru tragikomických, respektive groteskních, představovala díky kabaretně rozvolněnému pospojování písní, autorských promluv a hereckých akcí ve své době velmi nosné a formálně aktuální novum. Cílem našeho setkávání bude nejen vyložit, charakterizovat a uchopit dějiny a vývoj jednoho z našich nejpopulárnějších divadel, ale také rozkrýt principy, které jsou společné pro celou, dnes spíše opomíjenou a vysmívanou, oblast tzv. bulvárního (respektive zábavního) divadla se všemi jeho nevýhodami, výhodami, možnostmi i omezeními.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Organizace kurzu. Úvod do problematiky divadla Semafor a tzv. bulvárního divadla. 2. Exkurz do dějin malých divadelních forem na území Čech. Osvobozené divadlo Voskovce, Wericha a Ježka: úvod a základní charakteristika. 3. Osvobozené divadlo z hlediska vývoje českého komediálního a hudebního divadla. Struktura textu a inscenační postupy hry Osel a stín. Význam Osvobozeného divadla pro šedesátá léta muzikál Divotvorný hrnec, J. Werich a M. Horníček v divadle ABC. Problematika politické satiry. 4. Nástin politické a kulturní situace Československa konce 50. let. Slupina Akord Club v Redutě a zrod novodobé české populární písně. Textappeal. 5. Počátky Divadla Semafor: výchozí umělecký program, inscenace Člověk z půdy. 6. Inscenace Zuzana je sama doma jako akce hledání základní divadelnosti a inscenace Taková ztráta krve jako novodobý kabaret. 7. Inscenace Jonáš a tingl tangl jako příklad vysoce rozvinuté textappealové struktury a inscenace Sekta jako příklad semaforské jevištní metafory. 8. Ostatní představení Semaforu v šedesátých letech. Kulturní a politická situace po roce 1968. Shrnutí prvního desetiletí Suchého divadelní činnosti. 9. Hledání nového divadelního výrazu po smrti Jiřího Šlitra. Suchého neosurrealismus. Hudební, textové a výtvarné postupy použité při scénické koláži Ten pes je váš a při muzikálu Čarodějky. 10. Inscenace Kytice jako vrcholná forma tzv. poetického muzikálu. 11. Inscenace Elektrická puma a další vazby Semaforu k tzv. alternativnímu divadlu 70. let. 12. Charakteristika divadla Semafor v prvních dvaceti letech jeho existence. Význam divadelní, básnické a písňové tvorby Jiřího Suchého. 13. Semafor dnes. Závěr kurzu a shrnutí.
Language of instruction
Czech

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2004/DVHc094