SJ0B627 Hispanoamerický román 20.století

Filozofická fakulta
podzim 2004
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Eva Lukavská, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Holoubková
Rozvrh
Út 13:20–14:55 44
Předpoklady
Pro studenty od 5. semestru
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Minimální počet studentů: 5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška se soustředí na hlavní momenty ve vývoji hispanoamerického románu v průběhu 20. století. Snaží se postihnout složitou situaci v první polovině století, kdy souběžně vzniká realistická próza (kostumbrismus, realismus, regionalismus) a próza ovlivněná modernismem. Tehdy vzniká také řada románů, které jsou až do období tzv. boomu považovány za mistrovská díla hispanoamerické literatury (La vorágine od J. E. Rivery, Don Segundo Sombra Ricarda Güiraldese, Dona Bárbara Rómula Gallegose). Čtyřicátá léta s prvními projevy fantastické a experimentální prózy a (J.L. Borges, Adolfo Bioy Casares, Agustín Yánez) a padesátá léta charakteristická zřetelným a všeobecným odklonem od mimetických postupů při ztvárňování reality (Leopoldo Marechal, Juan Carlos Onetti, Miguel Ángel Asturias, Alejo Carpentier) tvoří úvod k nejslavnější kapitole hispanoamerického románu 20. století, k tzv. boomu hispanoamericke prozy. Na prednasku bude navazovat kurz Hispanoamericky roman 20. stoleti II. Vyucovaci jazyk spanelstina.
Osnova
  • 1. Mariano Azuela 2. José Eustasio Rivera 3. Romulo Gallegos 4. Ricardo Güiraldes 5. Joaquín Edwards Bello, Eduardo Barrios 6. Roberto Arlt 7. Macedonio Fernández 8. Leopoldo Marechal 9. Rafael Arévalo Martínez,Eduardo Mallea 10.Ernesto Sabato 11.Miguel Angel Asturias 12.Alejo Carpentier
Literatura
  • Broshwood, John, La novela hispanoamericana del siglo XX. México, FCE 1984.
  • Fuentes, Carlos, La nueva novela hispanoamericana. México, Joaquín Mortiz 1969.
  • Goic, Cedomil (ed.), Historia y crítica de la literatura hispanoamericana III. Época contemporánea, Barcelona, Editorial Crítica 1988.
  • Donald L. Shaw, Nueva narrativa hispanoamericana. Madrid, Cátedra 1999.
Metody hodnocení
Dílčí ústní zkouška
Vyučovací jazyk
Španělština
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006.