CJBC03 Literatura pro děti a mládež I

Filozofická fakulta
podzim 2005
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Luisa Nováková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vlastimil Válek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Rozvrh
St 8:20–9:55 C33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška se skládá ze dvou částí. V první je vymezen předmět studia a podána charakteristika dětského čtenáře a jeho specifikum. V druhé části je podán historický vývoj tvorby pro děti a mládež od starší literatury do 80. let 19. století.
Osnova
  • Část obecná:
  • (1) Literatura předmětu a její hodnocení. Seznam četby.
  • (2) Vymezení předmětu studia: intencionální a neintentcionální část literatury pro děti. Osobité rysy tvorby pro děti: dětský aspekt, specifika dětského čtenářství.
  • (3-4) Detailnější věkové rozdělení dětí podle hledisek literárních: předškolní věk, mladší školní věk, pubescence, adolescence. Žánry vhodné pro jednotlivé kategorie. Krize čtenářství, její příčiny.
  • Část historická:
  • (5) Přehled slovesné tvorby pro děti v starší literatuře.
  • (6-8) Literatura pro děti a mládež v době obrozenské. Její představitelé a žánry.
  • (9-12) Folklorní pohádka (specifické znaky žánru, třídění pohádek), její využití v obrozenské literatuře (zejména báchorky B. Němcové a K J. Erbena).
  • (13-14) Představitelé literatury pro mládež v druhé polovině 19. století (až do let osmdesátých).
Literatura
  • POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže : (od počátků obrození a předchůdců do vzniku socialistické literatury). Vydání 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 201 stran. URL info
  • CHALOUPKA, Otakar, Vladimír NEZKUSIL a Jaroslav VORÁČEK. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Albatros, 1985, 480 s. URL info
  • CHALOUPKA, Otakar a Jaroslav VORÁČEK. Kontury české literatury pro děti a mládež : (od začátku 19. století po současnost). 2. vyd. Praha: Albatros, 1984, 539 s. URL info
  • HOLEJŠOVSKÁ-GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež : (ve srovnávacím žánrovém pohledu). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 245 s. URL info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda a Zdeněk ZAPLETAL. Vývoj teorie a kritiky literatury pro mládež : výbor textů od roku 1945. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1982, 186 s. info
  • TENČÍK, František. Četba mládeže v počátcích obrození. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1962, 107 s. URL info
  • STEJSKAL, Václav. Moderní česká literatura pro děti. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1962, 347 s. info
Metody hodnocení
Přednáška je zakončena kolokviem. Ke kolokviu se požaduje zvládnutí obecné problematiky, znalost základních vývojových tendencí, tvorby předních spisovatelů pro děti a mládež a nejfrekventovanějších literárních žánrů, opřená o vlastní četbu. Seznam četby posluchači předkládají u kolokvia. S dalším vývojem literatury pro děti a mládež od 80. let 19. století po současnost se posluchači mohou seznámit v přednášce konané v jarním semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Přednáška pokračuje v jarním semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2024.