KLBcB39 Přehled dějin řeckého umění

Filozofická fakulta
podzim 2005
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doktorand (pomocník)
PhDr. Marie Pardyová, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jan Bouzek, DrSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Marie Pardyová, CSc.
Rozvrh
St 18:20–19:55 zruseno D22
Předpoklady
1.Zájem o výtvarnou kulturu antických civilizací, základní vizuální paměť. Přednáška je určena pro studenty uměnovědných a historických oborů, např. pro reliogionisty, latináře, řečtináře, antropology a psychology a obecně pro zájemce o kulturu antických civilizací. 2. Základní orientace v chronologii antického světa nejen starověkého Řecka, ale i Říma, protože dochování památek řeckého umění souvisí i se situací v Římě od pozdní republiky do konce antiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je podat přehledný výklad vývoje a charakteristiky řeckého umění počínaje egejsko-mykénskou kulturou 3. a 2. tis. př. n. l., jež představuje první samostatnou kapitolu vývoje kultury ve východním Středomoří. Řecké umění na ni nenavazuje, ale po r. 1000 př. n. l. se vyvíjí od počátků přes abstraktní. ale logicky uspořádný geometrický sloh 9. a 8. stol., dokumetovaný ponejvíce na malované keramice. S vzestupem populace a ekonomické síly Řecka se inspirací koncem 8. a v průběhu 7. stol. stává vyspělejší Orient, odkud Řekové berou podněty, ale přepracovávají je do vlastního výrazu viz architektura a sochařství - orientalizující období. Tento směr dále pokračuje ve svébytném vývoji 6. stol. př. n. l. - archaická doba -vázové malířství, chrámová architektura a její výzdoba, sochařství. Během této doby řečtí umělci získali dostatečné technické zkušenosti a vytříbili svůj výraz - na poč. 5. stol. př. n. l. dochází k tzv. řeckému zázraku, jehož výtvarným výrazem je klasické období 5. a 4. stol. př. n.l. Je charakterizováno snahou o vyjádření antropologicky orientovaného ideálu a harmonie krásy (kalokagathia). Vrcholným projevem je umění Athén 2. poloviny 5. století. Ve 4. století se umělci více orientují na vyjádření citu, rozlišují mužskou a ženskou krásu. V helénistickém období se řecká kultura rozšířila do větší části středomořského světa. V umění se prohlubuje realismus, zájem o člověka sleduje i jiné výrazové a psychologické hodnoty lidské existence než představovala vyrovnaná klasická harmonie. Cílem výuky je a) naučit studenty dívat se na umění, chápat jednotlivé slohy, jejich vývojovou podmíněnost a sepětí s vývojem řeckého etnika v konkrétních historických stiuacích., b)demonstrovat cykličnost vývoje, jímž prošla řecká kultura.a c) ukázat na hodnoty, jež vytvořilo řecké umění a ovlivnilo jimi další evropský vývoj.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2012.