FF:PSB_05 Některé příčiny škol.neprosp. - Informace o předmětu
PSB_05 Některé příčiny školního neprospěchu
Filozofická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Soňa Baldrmannová (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Jarmila Burešová (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce) - Garance
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Rozvrh
- Po 10:00–11:35 ?
- Předpoklady
- Seminář je určen studentům I.cyklu oboru psychologie, vhodnější je pro studenty s alespoň základními znalostmi z obecné a vývojové psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18
Jiné omezení: jen pro 2. a 3. rocnik - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je seznámit studenty s prostředím Pedagogicko psychologické poradny Brno a s významnou částí pracovní náplně odborných pracovníků.
- Osnova
- 1. Úvod, seznámení s obsahem semináře, s doporučenou literaturou 2. Systém pedagogicko psychologického poradenství u nás a jeho úkoly 3. Struktura základního vyšetření - anamnéza, nejčastěji používané diagnostické metody ( Matějček 1991, kap.4) 4. Některé příčiny školního neprospěchu: a) nezralost vyšetření školní zralosti ( Matějček 1991, kap.5, str.112 - 118) b) nižší úroveň rozumových schopností ( Matějček 1991, kap.10, 11) c) poruchy pozornosti a aktivity, LMD (Matějček 1991, kap. 12, 13; Serfontein 1999) d) specifické vývojové poruchy učení ( Základní informace: Matějček 1995 definice, vymezení pojmů str. 17 31, etiologie str. 72 86, charakteristika dyslexie str. 109 - 142, dysgrafie str. 90 - 93, dysortografie str. 87 - 90, dyskalkulie str. 93 97. Rozšiřující informace v další doporučené literatuře). Jednotlivá témata jsou ilustrována ukázkami diagnostických metod a kazuistikami.
- Literatura
- BALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
- LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
- Matějček, Zdeněk: Dyslexie specifické poruchy učení, H+H, 1995
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
- NOVÁK, Josef. Dyskalkulie :specifické poruchy počítání; metodika rozvíjení početních dovedností se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Litomyšl: Augusta, 1997, 111 s. +. ISBN 80-86048-03-9. info
- Novák, Josef, Kumorovitzová, Mária: Nauč mě počítat,
- POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
- SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 149 s. ISBN 80-7178-315-3. info
- TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti :jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 164 s. ISBN 80-7178-131-2. info
- Tymichová, Hana: Nauč mě číst a psát, SPN, Praha 1985
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení [Zelinková, 1994]. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 196 s. : i. ISBN 80-7178-038-3. info
- Informace učitele
- Počet účastníků je z prostorových důvodů omezen na 18.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2005/PSB_05