VH_297 Hudba - kultura - společnost 1890-1945

Filozofická fakulta
podzim 2005
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 12:30–14:55 J22
Předpoklady
Porozumění probírané problematice je podmíněno základními znalostmi hudební nauky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na klíčové stylové a kompozičně technické moemnty dějin hudby první poloviny 20. století, nazírané v širším kulturním a sociálním kontextu.
Osnova
  • 22. 9. 2003 Hudební moderna, secese a "Jugendstil". Rozklad tonality v německé hudbě (R. Strauss, Mahler) [Bek]
  • 29. 9. 2003 Leoš Janáček I. [Štědroň]
  • 6. 10. 2003 Leoš Janáček II. [Štědroň]
  • 13. 10. 2003 Hudba a dekadence: Salome R. Strausse [Bek]
  • 20. 10. 2003 Hudba - symbolismus - impresionismus (Debussy) [Bek]
  • 27. 10. 2003 Hudba a expresionismus. Hudební forma jako labyrint (Schönberg) [Bek]
  • 3. 11. 2003 Prokofjev - Stravinskij [Štědroň]
  • 10. 11. 2003 Dodekafonie jako metoda [Štědroň]
  • 17. 11. 2003 "Junge Klassizität", Nová věcnost a epické hudební divadlo. (Busoni, Hindemith, Weill) [Bek]
  • 24. 11. 2003 Bartók a diatonická flexe [Štědroň]
  • 1. 12. 2003 Šostakovič [Štědroň]
  • 8. 12. 2003 Americká hudba (Ives, Cowell, Copland, Cage) [Bek]
  • 15. 12. 2003 Webern. Serialismus a důsledky [Štědroň]
Literatura
  • Die Musik des 20. Jahrhunderts [Danuser] (Podřaz.) : Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Bd. 7, Die Musik des 20. Jahrhunderts [1997, Wiss. Buchgesellschaft]. info
  • WHITTALL, Arnold. Musical composition in the twentieth century. 1st publ. Oxford: Oxford University Press, 1999, vi, 419 s. ISBN 0-19-816684-2. info
  • ŠTĚDROŇ, Miloš. Leoš Janáček a hudba 20. století : paralely, sondy, dokumenty. 1. vyd. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 1998, 301 s. ISBN 80-902197-4-8. info
  • STRUNK, Oliver a Leo TREITLER. Source Readings in Music History. Revised Edition. New York - London: W. W. Norton & Company, 1998, 1552 s. ISBN 0-393-03752-5. info
  • ADORNO, Theodor W. Philosophie der neuen Musik. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1997, 207 s. Gesammelte Schriften Band 12. ISBN 3-518-06511-4. info
  • SCHÖNBERG, Arnold. Stil und Gedanke : [Aufsätze zur Musik]. Edited by Ivan Vojtěch. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1992, 243 s. ISBN 3596236169. info
  • The late Romantic era :from the mid-19th century to World War I. Edited by Jim Samson. London: Macmillan Press, 1991, x, 463 s. ISBN 0-333-51602-8. info
  • MORGAN, Robert P. Twentieth-Century Music: A History of Musical Style in Modern Europe and America. New York - London: W. W. Norton & Company, 1990, 554 s. ISBN 0-393-95272-X. info
  • VOJTĚCH, Ivan. Komentáře 1957-'87. Praha: Panton, 1988. info
  • PŘIBÁŇOVÁ, Svatava. Leoš Janáček. 1. vyd. Praha: Horizont, 1984, 147 s. info
  • SAMSON, Jim. Music in transition :a study of tonal expansion and atonality, 1900-1920. London: J.M. Dent, 1977, 242 s. ISBN 0-460-86150-6. info
  • STRAVINSKY, Igor a Robert CRAFT. Rozhovory s Robertem Craftem. Edited by Ivan Vojtěch, Translated by Jarmila Fastrová - Eva Horová - Herbert. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1967, 476 s. info
  • SCHÖNBERG, Arnold. Dopisy. Translated by Ivan Vojtěch. 1. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965, 253 s. info
  • Skladatelé o hudební poetice 20. století : Copland, Stravinskij, Schoenberg, Berg, Bartók, Martinů, Prokofjev, Honegger, Šostakovič. Edited by Ivan Vojtěch. Vydání první. Praha: Československý spisovatel, 1960, 192 s. info
Metody hodnocení
Zkouška má písemnou a ústní část. Písemná část zahrnuje jednak esej o rozsahu 18 000 znaků včetně mezer, jednak písemný test konaný ve zkouškovém období. Esej jsou studenti povinni předložit elektronicky nejpozději do 19. 12. 2003. Esej musí být zaměřen na stylovou a kompozičně technickou charakteristiku vybraného díla, musí být psán odborným stylem a zachovávat všechny formální náležitosti vědeckého textu. Přesahy směrem k umělecké kritice či poetickému výkladu jsou zcela nepřípustné. Pokud je student studentem hudební vědy, musí jeho esej argumentovat analyticky a obsahovat notové příklady. V případě studentů jiných oborů tato podmínka neplatí a lze se zaměřit na jiné aspekty. Návrhy na témata esejů musí být podány do 26. 10. 2003 elektronicky na adresu bek@phil.muni.cz a podléhají schválení učitelů.
Informace učitele
Další literatura je průběžně zpřístupňována ve virtuální knihovně na stránkách ústavu http://www.phil.muni.cz/music/

Povinná četba a poslech k jednotlivým přednáškám:

1. Hudební moderna, secese a "Jugendstil". Rozklad tonality v německé hudbě (Mahler) [Bek]
The late Romantic era : from the mid-19th century to World War I. Edited by Jim Samson. London : Macmillan Press, 1991, s. 362-388. (ve virtuální knihovně)
Samson, Jim. Music in transition : a study of tonal expansion and atonality, 1900-1920. London : J M Dent, 1977, s. 1-18. (ve virtuální knihovně)
Poslech:
  • Gustav Mahler: III. symfonie

    2. a 3. Leoš Janáček [Štědroň]
    Pro obě přednášky je předpokládána znalost některé monografie, nejlépe:
    Přibáňová, Svatava: Leoš Janáček. Horizont, Praha 1984.
    Dále je pro pochopení přednášek vhodné využít textů v bookletech CD Janáček Unknown I-IV.
    Pro pochopení vztahu Janáčka k lidové hudbě doporučujeme CD s knihou Nejstarší zvukové záznamy moravského a slovenského lidového zpěvu (Z folkloristické činnosti Leoše Janáčka a jeho spolupracovníků). Gnosis, Brno 1998, editor Jiří Plocek.
    Povinná četba:
    Štědroň, Miloš. Leoš Janáček a hudba 20. století : paralely, sondy, dokumenty. 1. vyd. Brno : Nadace Universitas Masarykiana, 1998, s. 129-224.

    4. Hudba a dekadence (R. Strauss: Salome) [Bek]
    The late Romantic era : from the mid-19th century to World War I. Edited by Jim Samson. London : Macmillan Press, 1991, s. 340-361. (ve virtuální knihovně)
    Samson, Jim. Music in transition : a study of tonal expansion and atonality, 1900-1920. London : J M Dent, 1977, s. 1-18. (ve virtuální knihovně)
    Poslech:
  • Richard Strauss: Salome

    5. Hudba - symbolismus - impresionismus (Debussy) [Bek]
    The late Romantic era : from the mid-19th century to World War I. Edited by Jim Samson. London : Macmillan Press, 1991, s. 389-416. (ve virtuální knihovně)
    Poslech:
  • Claude Debussy: Pelléas et Mélisande

  • Další komentáře
    Předmět je vyučován jednou za dva roky.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2008.