FF:AJ52014 Témata z lingvistiky - Informace o předmětu
AJ52014 Témata z lingvistiky
Filozofická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 5x2. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Tomáš Kačer, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 3. 10. 13:20–14:55 G22, Pá 17. 10. 13:20–14:55 G22, Pá 7. 11. 13:20–14:55 G22, Pá 21. 11. 13:20–14:55 G22, Pá 5. 12. 13:20–14:55 G22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (program FF, N-FI)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Cíle předmětu
- The aim of this course is to explore various approaches to the study of discourse. It combines theoretical discussion and practical analysis of various texts. Aims of the course * To raise awareness of the use of language in various social contexts. * To explore the ways subjectivity may be coded in language. * To learn some basic tools for textual analysis / discourse analysis. * To become sensitive to the interface between verbal and visual communication, mainly in the media and other public contexts. The approaches applied in this course include: textual analysis, discourse analysis, critical discourse analysis, pragmatics, sociolinguistics, multimodal studies.
- Osnova
- Class 1 Practical analysis Language in a social context Class 2 Social analysis, discourse analysis, text analysis Texts, social events and social practices Intertextuality and assumptions The rhetorical patterns of tabloid language Class 3 Genres and action Genres and generic structure Meaning relations between sentences and clauses Clauses: types of exchange, speech functions and grammatical mood Class 4 Discourses and representations Discourses Representations of social events Class 5 Styles and identities Styles Modality and evaluation Conclusion
- Literatura
- Fairclough, Norman (2003) Analysing Discourse. Textual Analysis for Social Research. London: Routledge.
- Thornbury, Scott (2005) Beyond the Sentence. Introducing Discourse Analysis. Macmillan.
- Metody hodnocení
- Instruction: seminar; active participation is necessary - discussion of issues based on independent reading. Written test at the end of the course. Analytical essay on a selected topic. Assessment * Attendance * Class participation (homeworks) * Final test * Analytical essay (materials of one's choice) - within the theoretical frameworks discussed in your reading.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2008/AJ52014