IM044 Dějiny multimediálního umění v kontextu vizuální kultury A

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Šedivá (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Anotace:
Vývoj intermediálního a multimediálního uměleckého projevu z pohledu dějin výtvarných umění a vizuální kultury. Používání mediálních strategií, komplexní umělecký jazyk a příklady významných světových děl využívajících principy vizuální komunikace.
Cíle:
Kapitoly z dějin multimedií z pohledu výtvarného umění poskytnou základní orientaci v oblasti umění kultury nových médií a technologií zejména z pohledu dějin výtvarného umění.
Obsahové zaměření:
První část cyklu: Problematika multimediality a předmět nových médií. Kurz představuje možné výklady terminologie související s problematikou multimediálního uměleckého projevu, vymezení uměleckých a kulturních produktů, projevů a forem v této oblasti. Zabývá se změnami v estetice, které se pod vlivem používání digitálních technologií odehrávají a následným vznikem nových médií jako samostatné oblasti umění i teorie.
Druhá část cyklu: Prostředí nových médií Kurz se zabývá komunitním a skupinovým charakterem multimediální tvorby, představuje různé typy prostor, skupin, fungujících na institucionální i neformální bázi. Zabývá se i vzájemnou interakcí nových médií a technologií a společnosti, případně jejich přímým vlivem na život a kreativitu jednotlivce.
Při všech tématech poskytuje předmět přehled a kontakty zahraničních a domácích aktivit, které jsou pro téma významné.
Osnova
  • Osnova rozvrhových jednotek:
  • 1. Terminologická a humanitně-vědní historie pojmů souvisejících s termínem nová média, multimedialita – instalace, computer art, interaktivní umění, umění akce.
  • nová média – širší chápání: umění/kultura nových médií ovlivněné vědeckým výzkumem (genetické umění apod.) – terminologické spojení umění – věda – společnost a další
  • digitální umění, elektronické umění, computer art
  • 2. Technologická a přírodovědecká historie nových médií – historie nových strategií v používání medií jako výtvarného vyjadřovacího prostředku
  • vývoj prostorových prezentací a problematika instalace
  • vývoj počítače, jeho funkcí, computer-human interface, hnutí open source, computer art
  • vznik internetu = sítě (Tesla a jiné vize sítí) – projekty, internetové umění
  • 3. Nová estetika I: estetika multimedia a kyber
  • nové publikum si volí konkrétní typ kulturních produktů (nová estetika permanentní rozvoj související s technologickým vývojem, používání sítí/mobil/ICQ/weblogs)
  • projevy kyber estetiky v oblastech: elektronický minimal, noise, anime, digitální filmy, videart, noise ve vizuální komunikaci a další
  • 4. Nová estetika II: komerční kultura a multimedia vliv komerce na vznik a progres umění využívajících multimediálních strategií, počítačové hry, videoklipy, filmy (Tron, Matrix, Existenz, atd.), technoparties
  • problematika masmédia
  • 5. Multimedia jako samostatná oblast umělecké tvorby, multimedia v teorii
  • nový typ umělce/nový typ teoretika, teoretická reflexe nových médií – instituce, produkční, teoretické a pedagogické zdroje dalšího studia a získávání informací
  • 6. Média/nástroje tvorby, které mají v současnosti umělci k dispozici § praktické zadání pro studenty, výsledkem budou konkrétní příklady médií, typů uměleckých výstupů a produktů, pokus uspořádat je do kategorií (různé typy aplikací, skripty/interaktivní instalace, CD-ROM, net art,…)
  • 7. Prostředí multimedií I: přehled typů aktivit a projektů
  • instituce/komunity/prostory/projekty, kde vzniká, probíhá a distribuuje umění nových médií
  • dle způsobu organizace: privátní, centralizované, neformální, síťové (networky), státní atd.
  • dle produkce a výstupů: specializované na uměleckou produkci, na aktivizmus, design atd.
  • charakteristika a rozdíly ve filozofii přístupů a statutů, příklady projektů
  • demoscéna (demobit), hackeři (hysterie), weby (kyberie), aktivisti, médiá (indymedia), prostory, akademici
  • 8. Prostředí multimedií II: institucionalizované projekty
  • různé typy prostorů pro kulturu nových médií: galerie, medialab, multifunkční prostory
  • festivaly – fenomén platformy pro prezentaci
  • akademické instituce
  • 9. Prostředí multimedií III: neformální projekty
  • internetové komunity – weby/demoscéna/hacking
  • další skupiny sdružující se na základě společného zájmu o kreativní a taktické využívání nových médií a technologií
  • 10. Multimedia a společnost
  • společenské aspekty nových médií
  • vzájemná interakce společnosti a technologií
  • aktivizmus a taktická média
  • 11. Nová média a jednotlivec
  • psychologický aspekt nových médií
  • jednotlivec a síť
  • člověk/umělec a technologie
  • 12. Prostory a prostředí, ve kterých můžou tvořit a žít současní umělci
  • praktická zadání pro studenty, výsledkem bude dokumentace, prezentace lokální komunity/prostoru pro nová média, ve kterých se studenti pohybují a tvoří
Literatura
  • The New Media Reader (824 pp. + CD-ROM), ed.: Noah Wardrip-Fruin, Nick Montfort, The MIT Press, Cambridge and London 2003
  • Roger Fidler: Thousand Oaks, Calif., London : Pine Forge Press, 1997
  • Timothy Druckrey (ed.): Ars Electronica : Facing the Future : A Survey of Two Decades (Electronic Culture : History, Theory and Practice), The MIT Press, 2001
  • Roger F. Fidler: Mediamorphosis : Understanding New Media
  • James Lull: The Virtual Media, Communication, Culture, Polity Press, 2000
  • Stephen Wilson Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology (Leonardo Books), The MIT Press, 2001
  • David Jay Bolter, Richard Grusin: Remediation : Understanding New Media, The MIT Press, 2000
  • Steven A. Johnson: Interface Culture : How New Technology Transforms the Way We Create and Communicate, Basic Books, 1999
  • Peter Lunenfeld: Snap to Grid: A User's Guide to Digital Arts, Media, and Cultures, The MIT Press, 2001
  • net_condition: art and global media (Electronic Culture: History, Theory, and Practice), ed.: Peter Weibel, Timothy Druckerey, MIT Press, 2002
  • Michael Rush: New Media in Late 20Th-Century Art (World of Art), London : Thames & Hudson, 1999
  • Lev Manových: The Language of New Media (Leonardo), The MIT Press, 2002
Metody hodnocení
Způsob výuky: přednášky Uzavření: zimní semestr – zápočet; letní semestr – zkouška Součástí cyklu jsou dvě praktická zadání, kterých se studenti musí aktivně účastnit (esej).
Navazující předměty
Informace učitele
Název studijního předmětu: Dějiny multimediálního umění v kontextu vizuální kultury (Kapitoly z dějin multimedií z pohledu výtvarného umění) Vymezení studijního předmětu: volitelný Ročník: bakalářský studijní program Semestr: zimní, letní Celkový hodinový rozsah: 2 hod./týden požadavky k udělení zápočtu: esej požadavky k udělení zkoušky: esej + zkouška Zajištění výuky: Ateliér Multimedia FaVU (Garant: Mgr. Richard Fajnor) Jméno vyučujícího: Mgr. Mária Rišková
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010.