SH_C07 Dějiny hudby 16. a 17. století III. Evropská hudba doby baroka

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
6/0/0. 6 hodin za semestr. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Irena Veselá, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Martin Celhoffer, Ph.D.
Akademie staré hudby – Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Martin Celhoffer, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je stručnou syntézou dějin evropské hudby ve druhé polovině 17. století a je součástí širšího přehledu dějin hudby vyučovaného v rámci studijního oboru Teorie a provozovací praxe staré hudby. Jeho úvodní část tvoří hitorický exkurz mapující nejdůležitější historické události a společenské problémy dané doby. Na tuto historickou část potom navazuje přehled hudebních stylů a forem ve vokální a instrumentální tvorbě doplněný zvukovými ukázkami a spojený s představením životů a děl nejdůležitějších skladatelských osobností dané doby pocházejících z různých regionů Evropy. Důraz je kladen především na italské a německé prostředí neboť francouzská hudba daného období je obsahem jiné přednášky. Cíle předmětu: orientace v historických souvislostech dané doby a jejich propojení s hudebním děním v tehdejší Evropě i s životy jednotlivých skladatelů poznání základních hudebních stylů, forem a kompozičních technik 2. poloviny 17. století
Osnova
  • Nejdůležitější společenskopolitické problémy a události v Evropě 2. poloviny 17. století: konfese (katolicismus - protestantismus), politické zřízení (stavovství - absolutismus, třicetiletá válka 1618-1648, Francie versus Habsburkové, turecké nebezpečí na východě
  • Nejdůležitější politická, společenská a hudební centra(Paříž, Řím, Benátky, Salcburk, Vídeň, Drážďany, Hamburk, Londýn)a jména nejdůležitějších hudebních mecenášů (Řím: kardinálové Grimani, Ottoboni, Pamphili, švédská královna Kristina; Salcburk: arcibiskup Max Gandolph z Kuenburku; Vídeň: císař Leopold I.)
  • Hudební styly a formy: prima prattica x seconda prattica - polyfonie x homofonie, doprovázená monodie; polychoralita, stile concertato (cori spezzati, concerto grosso), rapsodický styl (toccata); technika variací: a) partity, b) variace s ostinátním basem (ciaccona, passacaglia, folia) sonáta (sólová, triová; da camera, da chiesa), taneční svita, francouzská ouvertura a italská sinfonie kantáta, moteto, mše opera, oratorium
  • Vybraní skladatelé: Froberger, Carissimi, Corelli, Stradella, Legrenzi, Cavalli, Cesti, Draghi, Fischer, Biber, Muffat, Schütz, Buxtehude,Purcell
Další komentáře
Výuka probíhá každý druhý týden.
PS2005.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2008/SH_C07