US_115 Fotografie: podoby a role moderního média

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jiří Pátek (přednášející), PhDr. Aleš Filip, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
Út 8:20–9:55 ?
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 85 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/85, pouze zareg.: 0/85, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/85
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Fotografie jako teorie a praxe se v současné době nachází v situaci, kdy musí přehodnotit řadu mechanismů, které se až doposud zdály v zásadě funkční. Vzájemná provázanost muzejní praxe stojící v klíčových bodech na principech předminulého století se zažitým pojmem umělecké fotografie a problematikou postmoderního přemýšlení o fotografii tvoří vratkou platformu, v jejímž rámci probíhá intenzívní vyjednávání, jak nově chápat pojem fotografie. Cílem kurzu je upozornit studenta na to, že převládající (modernistické) pojetí fotografie není pojetím jediným a poukázat na kritické nástroje, které mohou odhalit nové možnosti pohledu na fotografii nejen coby umělecké médium, ale také coby médium denní praxe. Díky možnosti vidět reálné artefakty, budou studenti rovněž seznámeni s historickou podobou fotografie a dostane se jim základního vhledu do technické podstaty fotografických procesů.
Osnova
  • 1. Příchod nového média – technologická podstata fotografie, fotografie jako precizace zákonů perspektivy a završení mimetické touhy západního světa. (kreslící stroje, physionotrance, atd.)
  • 2. Příchod nového média – od daguerrotypu k bromostříbrné fotografii: historie optiky ve vztahu k vynálezu fotografie, historie chemismu ve vztahu k vynálezu fotografie, camera obscura, camera lucida atd.
  • 3. Tři otcové fotografie, tři principy fotografie – Daguerre, Talbot, Bayard, okolnosti a historicko-sociální podmínky prosazení se fotografického obrazu.
  • 4. Vynález fotografie a domácí prostředí – Stašek, Franz, Smetana, Petzval, von Ettinghausen ad.
  • 5. Smrt malířství: setkání fotografického a malovaného obrazu – vzájemný vliv malby a fotografie v dikci dobové kritiky, v dikci modernismu a současné teorie fotografie.
  • 6. Co je to historie fotografie? Chronologický průřez způsoby psaní historií fotografie (Eder, Newhall, Gernsheim, Skopec, Mrázková, Frizot). Pohled na konstruování historií fotografie skrze autorské stanovisko a společensko-sociální požadavky.
  • 7. Kanonická historie fotografie a její důsledky – modernistická vize historie umělecké fotografie a její postavení v postmoderní realitě. (Princip vyloučení a redukce reality, pojem tvůrčího génia, opozice amatérismu a profesionality, vztah historie fotografie a dějin umění)
  • 8. Historie fotografie a kulturní historie – analýza podnětů a zdrojů současného fotografického diskurzu. (Fotografie jako magie a přírodní fenomén, fotografie jako vynález bez předchůdců, fotografie a absentující objekt, role multiplikace obrazu)
  • 9. Fotografie a teorie – moderna, fotografie v úvahách teoretiků moderny a avantgardy (Greenberg, Benjamin, Funke, Moholy-Nagy ad.)
  • 10. Fotografie a teorie – postmoderna, teorie fotografie a teorie znaku (Saussure, Barthes, Baudrillard, Burgin)
  • 11. Fotografie a umění – piktorialismus a moderna
  • 12. Fotografie a umění – aplikace fotografie v postmoderním a konceptuálním umění
Literatura
  • Štěpán Grygar, Konceptuální umění a fotografie, AMU, Praha 2004.
  • Marta Filipová – Matthew Rampley (eds.), Možnosti vizuálních studií. Obrazy-texty-interpretace, Barrister & Pricipal, FFMU Brno 2007.
  • Liz Wells (ed.), Photography: A Critical Introduction, London, New York 2001, 2002
  • Jaroslav Anděl, Příběh moderního média. Česká fotografie 1840 – 1950, Galerie Rudolfinum, Praha 2004
  • BARTHES, Roland. Světlá komora : poznámka k fotografii. Edited by Miroslav Petříček. Vyd. 2., upr., (Ve Fra 1.). Praha: Fra, 2005, 123 s. ISBN 9788086603285. info
  • BELTING, Hans. Konec dějin umění. Translated by Jan Hlavička. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2000, 244 s. ISBN 8020408568. info
Metody hodnocení
Kurz bude zakončen písemným testem.
Informace učitele
Literatura: V.V. Štech, Estetika fotografie, in: Pod povrchem tvarů, Václav Petr, Praha 1941.__V.V. Štech, Fotografovaný svět, in: Pod povrchem tvarů, Václav Petr, Praha 1941.__Laszlo Moholy-Nagy, Painting, Photography, Film, Lund Humphries, London 1969.__Walter Benjamin, Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in: Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha 1979.__Thomas F. Barrow – Shelley Armitage – William E. Tydeman, Readings into Photography. Selected Essays 1959 – 1980, University of New Mexico, 1982.__Roland Barthes, Světelná komora. Vysvětlivka k fotografii, Archa, Bratislava 1994.__Richard Bolton (ed.), The Contest of Meaning. Critical Histories of Photography, MITT Press, 1996.__Mary Warner Marien, Photography and Its Critics. A Cultural History 1839 – 1900, Cambridge University Press, 1997.__Michel Frizot (ed.), The New History of Photography, Könemann, Köln 1998.__Hans Belting, Konec dějin umění? MF, Praha 2000.__Pavel Scheufler, Galerie c. k. fotografů, Grada, Praha 2001.__Liz Wells (ed.), Photography: A Critical Introduction, London, New York 2001, 2002.__Michel Foucault, Archeologie vědění, Herman & synové, Praha 2002.__Susan Sontagová, O fotografii, Barrister & Pricipal a Paseka, Litomyšl 2002.__William Innes Homer, Stieglitz and The Poto-Secession 1902, Penguin Group, New York 2002.__Jaroslav Anděl, Příběh moderního média. Česká fotografie 1840 – 1950, Galerie Rudolfinum, Praha 2004.__Karel Císař (ed.), Co je to fotografie? Herman & synové, Praha 2004.__Štěpán Grygar, Konceptuální umění a fotografie, AMU, Praha 2004.__Matthew S. Witkowsky, Foto: Modernity in Central Europe 1918 – 1945, Thames & Hudson, NGA Washington 2007.__Marta Filipová – Matthew Rampley (eds.), Možnosti vizuálních studií. Obrazy-texty-interpretace, Barrister & Pricipal, FFMU Brno 2007.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011.