UZCJBE06 Pedagogická praxe češtiny

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
Mgr. Lucie Velebová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podmínkou je odučení 10-12 hodin čestiny a absolvování 2 až 4 náslechů na libovolném typu české školy. Doporučuje se vyučovací období od 2. zářijového týdne, případně období zkouškové. Před zahájením praxe doporučujeme též kontaktovat vyučujícího předmětu, který též uděluje po ukončení praxe na základě pohovoru zápočet. Formuláře k praxi s konkretizací pro obor čestina jsou k dispozici na sekretariátu Ústavu české literatury a u jednotlivých vyučujících. Hlavní cíle kurzu jsou: osvojení si principů aktivního vyučování v praxi;
porozumění odlišným učebnicím;
analýza vyučovací praxe;
Osnova
  • Osnova
  • Příklad modelu literárních hodin:
  • 1. antická literatura
  • 2. literatura světové renesance
  • 3. Honore de Balzac a jeho místo ve světové literatuře
  • 4. dílo Karla Čapka
  • 5. současná svatová literatura (od 90. let 20. stol.)
  • Příklad modelu jazykových hodin:
  • 1. specifika učiva o vypravování
  • 2. učivo o publicistickém stylu
  • 3. vztah verbální a neverbální komunikace
  • 4. komplexní jazykové rozbory
  • 5. procvičování syntaxe
Literatura
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 223 s. ISBN 8072544748. info
  • NOVOTNÝ, Petr a Milan POL. Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3020-8. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
Metody hodnocení
Zápočet je udělen na základě ústního pohovoru o vykonané praxi.
Navazující předměty
Informace učitele
Pro splnění podmínek zápočtu je nezbytné předání všech příslušných formulářů (Záznam o praxi s razítkem školy, podpisem oprávněné osoby hodnocením studenta učitelem, který pedagogickou praxi vedl; vyplněná dododa o provedení práce, případně také žádost o převedení mzdy na účet, podepsanou vedoucím učitelem; potvrzení o zaplacení částky za pedagogickou praxi na pokladně fakulty nebo originál ústřižku složenky - jako adresát je na složence uvedena fakulta, nikoliv vedoucí učitel, fakulta částku poté učiteli vyplatí). Aby dostal vedoucí učitel finanční odměnu neprodleně v následujícím kalendářním měsíci, je zapotřebí odevzdat formuláře k praxi vždy do 20. dne příslušného měsíce, kdy byla praxe vykonána. Studijní literatura je totožná s obsahem předmětů UZCJBE01 a UZCJBE02.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 12hodinová praxe.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.