IM093 Vizuální kultura

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. František Kůst (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
Út 15:00–16:35 N41
Předpoklady
Kurz poskytuje kompletní vhled do problematiky Vizuální kultury poznamenané nástupem digitální technologie a vznikem nových médií. Poskytuje historický a současný kontext pro studium vizuální kultury z pohledu její vizuality. Rozšiřuje znalosti kurzu Vizuální studia a Jazyk nových médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní pojmy z oblasti současné (digitální) vizuální kultury
Vysvětlit vztahy vzniku nových médií
Analyzovat novomediální díla z pohledu vizuálních strategií nových médií
Shrnout poznatky z oblasti vizuálního zobrazování v rámci současné vizuální kultury
Osnova
  • 1. Úvod, vymezení tématu kurzu 2. Základní pojmy, podstata a principy vizuální kultury 3. Proměna vizuální kultury nástupem digitální technologie a vznik digitální vizuální kultury 4. Nová média, proměna rozhraní a schopnosti reprezentace nových médií 5. Vizuální kultura, digitální estetika a estetika surface play a potěšení Proměna role diváka a vztah k proměně vidění (vision) 6. Vizuální komunikační strategie – principy vizuálního zobrazování nových médií - část první - formální prvky 7. Vizuální komunikační strategie – principy vizuálního zobrazování nových médií - část druhá - obsahové prvky 8. Příklady vizuálních strategií / referáty / workshop 9. Ukončení kurzu / Záverečný test
Literatura
  • DARLEY, Andrew. Visual digital culture : surface play and spectacle in new media genres. 1st pub. London: Routledge, 2000, x, 225. ISBN 0415165555. info
  • The visual culture reader. Edited by Nicholas Mirzoeff. 2nd ed. London: Routledge, 2002, xix, 737. ISBN 0415252229. info
  • LISTER, Martin. New media : a critical introduction. 1st publ. London: Routledge, 2003, vi, 404 s. ISBN 0-415-22377-6. info
  • MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, xxxix, 354. ISBN 0-262-63255-1. info
Výukové metody
přednášky semináře
Metody hodnocení
Hodnocení: písemný test, prezentace
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/IM093