RLB266 Média a soudobá religiozita

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Rozvrh
St 11:40–13:15 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je založen na přesvědčení, že proměny a růst významu médií v každodenním životě v moderní společnosti se nevyhnutelně promítají do toho, jakých forem a jakého významu nabývá náboženství a jakým způsobem jsou zhodnocovány symbolické zdroje s ním tradičně spojované při utváření identit a při sociálním vyjednávání ve veřejném prostoru. To, jakým způsobem se utváří religiozita v dnešním výrazně mediovaném světě a jak problematiku vztahu médií a náboženství studovat je předmětem kurzu.
Studenti po absolvování kurzu bude schopen:
- diskutovat s problematiku souvislostí náboženství a šíření zprostředkované komunikace a interakce ve třech hlavních oblastech: I. Média a kultura, II. Média a náboženské instituce a III. Náboženství, média a společnost;
- indentifikovat problémy řešené současným bádáním o tématu náboženství a média;
- zhodnotit přínos dosavadního bádání;
- formulovat výzkumné otázky, které odpovídají stávajícímu stavu diskuse v této oblasti bádání.
Osnova
  • (0) Úvodní informace k předmětu. (1) Média a pohyblivé identity (2) Náboženství, média a kultura (3) Společnost sítí: Svět reálné virtuality (4) Elektronická média a oslabení tradičních církví (5) Kázání z obrazovky: Sekundární oralita a sociální soudržnost (6) Náboženství, média a móda (7) Náboženství, média a veřejný prostor (8) Náboženství a sociální mobilizace: Média a symboly jako kulturní zdroje (9) Média a rituál (10) Média, náboženství a metodologie religionistiky (11) Prezentace studentských esejí I (12) Prezentace studentských esejí II
Literatura
  • Religion, media, and the marketplace. Edited by Lynn Schofield Clark. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University, 2007, xviii, 325. ISBN 9780813540184. info
  • Religion, media, and the public sphere. Edited by Birgit Meyer - Annelies Moors. Bloomington: Indiana University, 2006, vi, 325. ISBN 0253217970. info
  • Practicing religion in the age of the media : explorations in media, religion, and culture. Edited by Lynn Schofield Clark - Stewart M. Hoover. New York: Columbia University, 2002, x, 386. ISBN 0231120893. info
  • Religion and media. Edited by Hent de Vries - Samuel Weber. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 2001, xvii, 649. ISBN 0804734976. info
  • The rise of the network society. Edited by Manuel Castells. 2nd ed. Malden, Mass.: Blackwell Publishers, 2000, xxix, 594. ISBN 0-631-22140-9. info
  • Rethinking media, religion, and culture. Edited by Stewart M. Hoover - Knut Lundby. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1997, x, 332. ISBN 076190171X. info
Výukové metody
Seminární diskuse, seminární úkoly, domácí úkoly (psaní komentářů, psaní esejí).
Metody hodnocení
Kolokvium je uděleno za:
1) Odevzdání eseje. Eseje musí být oevzdány ve stanoveném termínu. Neodevzdání je považováno za neúspěch u kolokvia.
2) Prezentaci eseje na semináři.
3) Aktivní účast na seminárních aktivitách nebo odevzdání komentářů k četbě v případě absence na semináři. Komentáře musí být odevzdány vždy nejpozději sedmý den po dni konání semináře, k němuž se vztahouje komentovaná četba.
Informace učitele
Kurz je založen na četbě a aktivní účasti studentů na seminářích. Ty mají formu řízených diskusí, jejichž cílem je odhalovat další problémy, implikace a souvislosti tezí předložených v povinné literatuře. Za povinnou je třeba považovat veškerou literaturu uvedenou v interaktivní osnově (tj. četbu ke každému semináři). V případě absence při diskusi jsou proto studenti povinni vypracovat a do ISu nejpozději týden po odpovídajícím proběhlém semináři odevzdat jednostránkový position paper. Přijatelná je absence na třech seminářích (na ní se nevztahuje povinnost odevzdávat position papery).
V termínu dohodnutém při úvodním semináři jsou studenti dále povinni odevzdat esej. Jedná se o kritický recenzní esej (recenzní esej na rozdíl od recenze slouží spíše než k recenzi textu k rozpracování vlastních úvah na základě zhodnocení recenzovaného textu) k dvěma textům:
Hent de Vries. „In Media Res: Global Religion, Public Sphere, and the Task of Contemporary Comparative Religious Studies“. In Hent de Vries - Samuel Weber (eds.). 2001. Religion and Media. Stanford: Stanford University Press, s. 3-42.
a
Jacques Derrida. „Above All, No Journalists!“. In tamtéž, s. 56-93.
Předepsaný rozsah eseje je mezi 8000 a 16000 znaky. Cílem eseje je demonstrovat jasné porozumění problematice a schopnost kriticky se vyrovnat s názory jiných odborníků a dovednost je tvořivě interpretovat a využít při formulaci vlastních úvah a stanovisek.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/RLB266