FF:UZCJBE03 Ped. praxe češtiny - Informace o předmětu
UZCJBE03 Pedagogická praxe češtiny
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/0. 10 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
doc. Mgr. Michaela Křivancová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
Mgr. Lucie Velebová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová - Předpoklady
- K registraci předmětu UZCJBE03 je nutné mít ukončený předmět UZCJBE02 nebo alespoň absolvovat oba předměty paralelně.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- Podmínkou je odučení 12 hodin češtiny a absolvování 2 až 4 náslechů na libovolném typu české střední školy pro rodilé mluvčí.
Před zahájením praxe doporučujeme též kontaktovat vyučujícího předmětu, který též uděluje po ukončení praxe na základě pohovoru zápočet.
Formuláře k praxi s konkretizací pro obor čestina jsou k dispozici na sekretariátu Ústavu české literatury, Ústavu českého jazyka a u jednotlivých vyučujících.
Hlavní cíle kurzu jsou:
osvojení si principů aktivního vyučování v praxi;
porozumět odlišným učebnicím;
analyzovat vyučovací praxi;
využít principů aktivního vyučování v praxi. - Osnova
- Osnova
- Příklad modelu literárních hodin:
- 1. antická literatura
- 2. literatura světové renesance
- 3. Honore de Balzac a jeho místo ve světové literatuře
- 4. dílo Karla Čapka
- 5. současná svatová literatura (od 90. let 20. stol.)
- Příklad modelu jazykových hodin:
- 1. specifika učiva o vypravování
- 2. učivo o publicistickém stylu
- 3. vztah verbální a neverbální komunikace
- 4. komplexní jazykové rozbory
- 5. procvičování syntaxe
- Literatura
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 223 s. ISBN 8072544748. info
- NOVOTNÝ, Petr a Milan POL. Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3020-8. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, výuka, stáž.
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen na základě ústního pohovoru o vykonané praxi.
- Informace učitele
- Pro splnění podmínek zápočtu je nezbytné předání všech příslušných formulářů (záznam o praxi s razítkem školy, podpisem oprávněné osoby hodnocením studenta učitelem, který pedagogickou praxi vedl; vyplněná dododa o provedení práce (dvakrát), případně také žádost o převedení mzdy na účet, podepsanou vedoucím učitelem; ). Aby dostal vedoucí učitel finanční odměnu neprodleně v následujícím kalendářním měsíci, je zapotřebí odevzdat formuláře k praxi vždy do 20. dne příslušného měsíce, kdy byla praxe vykonána. Studijní literatura je totožná s obsahem předmětů UZCJBE01 a UZCJBE02.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 12hodinová praxe.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/UZCJBE03