UZCJBE03 Pedagogická praxe češtiny

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
doc. Mgr. Michaela Křivancová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
Mgr. Lucie Velebová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Předpoklady
K registraci předmětu UZCJBE03 je nutné mít ukončený předmět UZCJBE02 nebo alespoň absolvovat oba předměty paralelně.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podmínkou je odučení 12 hodin češtiny a absolvování 2 až 4 náslechů na libovolném typu české střední školy pro rodilé mluvčí. Před zahájením praxe doporučujeme též kontaktovat vyučujícího předmětu, který též uděluje po ukončení praxe na základě pohovoru zápočet. Formuláře k praxi s konkretizací pro obor čestina jsou k dispozici na sekretariátu Ústavu české literatury, Ústavu českého jazyka a u jednotlivých vyučujících. Hlavní cíle kurzu jsou: osvojení si principů aktivního vyučování v praxi;
porozumět odlišným učebnicím;
analyzovat vyučovací praxi;
využít principů aktivního vyučování v praxi.
Osnova
  • Osnova
  • Příklad modelu literárních hodin:
  • 1. antická literatura
  • 2. literatura světové renesance
  • 3. Honore de Balzac a jeho místo ve světové literatuře
  • 4. dílo Karla Čapka
  • 5. současná svatová literatura (od 90. let 20. stol.)
  • Příklad modelu jazykových hodin:
  • 1. specifika učiva o vypravování
  • 2. učivo o publicistickém stylu
  • 3. vztah verbální a neverbální komunikace
  • 4. komplexní jazykové rozbory
  • 5. procvičování syntaxe
Literatura
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 223 s. ISBN 8072544748. info
  • NOVOTNÝ, Petr a Milan POL. Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3020-8. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
Výukové metody
Teoretická příprava, výuka, stáž.
Metody hodnocení
Zápočet je udělen na základě ústního pohovoru o vykonané praxi.
Informace učitele
Pro splnění podmínek zápočtu je nezbytné předání všech příslušných formulářů (záznam o praxi s razítkem školy, podpisem oprávněné osoby hodnocením studenta učitelem, který pedagogickou praxi vedl; vyplněná dododa o provedení práce (dvakrát), případně také žádost o převedení mzdy na účet, podepsanou vedoucím učitelem; ). Aby dostal vedoucí učitel finanční odměnu neprodleně v následujícím kalendářním měsíci, je zapotřebí odevzdat formuláře k praxi vždy do 20. dne příslušného měsíce, kdy byla praxe vykonána. Studijní literatura je totožná s obsahem předmětů UZCJBE01 a UZCJBE02.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 12hodinová praxe.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.