VIKBB14 Kognitivni psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Petr Fiľo, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Dušová
Rozvrh
Út 16:40–18:15 K32
Předpoklady
Předpokladem k aktivní účasti studentů ve výuce je všeobecná znalost základů evropské racionální filozofie, kybernetiky, počítačové terminologie, neurofyziologie a neuroanatomie mozku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky předmětu je obeznámení studentů se základy kognitivní psychologie a kognitivní vědy, s její historií a metodologií, provázanosti s dalšími obory atd. Ke konci předmětu se předpokládá, že studenti budou schopni interdisciplinárního porovnání všech kognitivních procesů, dokážou popsat každý kognitivní proces jako proces zpracování informací, budou s to na základě nabytých znalostí vytvořit vlastní modely kognitivních funkcí, dovedou aplikovat základní druhy kódování informací v každodenní praxi vědeckého informačního knihovnictví a budou umět odhalit podstatné části (funkční a strukturní celky) mentální reprezentace. Kritéria absolvování předmětu: připuštění ke kolokviu se odvíjí od aktivní účasti v seminářích; pro denní studium je povinná 80% prezence. V případě kombinovaného studia je účast na kolokviu podmíněna vypracováním posteru na vybrané téma.
Osnova
  • 1. teorie vnímání, pozornosti, paměti, myšlení (představ),asociační zákony 2. kognitivní obrat v psychologii (zdroje, autoři) 3. neuronové sítě 4. sémiotika-znak, pojem, charakteristika (syntax, sémantika, pragmatika) 5. modely a teorie kódování informací 6. mentální reprezentace; kognitivní mapy, scénáře, mentální rotace,zooming 7. mentální modely; model TOTE, čočkový model 8. základy neuroanatomie 9.lidská a umělá inteligence 10. využití kognitivní vědy v každodenní praxi vědeckého informačního knihovnictví
Literatura
  • Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha, Portál.
  • CHALUPA, Bohumír. Kognitivní psychologie :nové výsledky zkoumání metodou mentální chronometrie. 1. vyd. v českém jazyce. Brno: Lynx, 2001, 96 s. ISBN 80-902932-1-2. info
  • THAGARD, Paul. Úvod do kognitivní vědy :mysl a myšlení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 231 s. ISBN 80-7178-445-1. info
  • ŠVANCARA, Josef. Terminologie a dokumentace psychologických prací. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU, 1999, 86 s. ISBN 80-210-2029-6. info
  • CEJPEK, Jiří. Informace, komunikace a myšlení : úvod do informační vědy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 179 s. ISBN 8071847674. info
  • PSTRUŽINA, Karel. Svět poznávání :(k filozofickým základům kognitivní vědy). 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, 183 s. ISBN 80-7182-074-1. info
  • KOSTROŇ, Lubomír. Psychologie usuzování -- teorie a metodologie Egona Brunswika, K.R. Hammonda a jejich následovníků. Brno: Nakladatelství Masarykovy univerzity, 1997, 169 s. ISBN 80-210-1646-9. info
  • CHOMSKY, Noam. Jazyk a zodpovednosť. Translated by Ján Habdák. Bratislava: Archa, 1995, 104 s. ISBN 80-7115-033-9. info
  • ŠVANCARA, Josef. Úvod do kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 140 s. Psychologie. ISBN 80-210-0994-2. info
  • HOSKOVEC, Jiří, Milan NAKONEČNÝ a Miluše SEDLÁKOVÁ. Psychologie XX. století. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 106 s. ISBN 80-7066-714-1. info
  • ŠVANCARA, Josef, Lubomír VAŠINA a Lubomír KOSTROŇ. Kapitoly z kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 188 s. ISBN 8021003278. info
  • CHOMSKY, Noam. Language and mind. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich, 1972, xii, 194 s. ISBN 0-15-549257-8. info
  • CHOMSKY, Noam. Syntaktické struktury : logický základ teorie jazyka : o pojmu "gramatické pravidlo". Vyd. 1. Praha: Academia, 1966, 209 s. URL info
  • CHOMSKY, Noam. Syntaktické struktury. gramatické pravidlo. Praha: Academia, 1966, 209 s. URL info
  • CHOMSKY, Noam. Aspects of the theory of syntax. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1965, x, 251. info
Výukové metody
1.výklad teorie spojený s powerpointovou prezentací, cvičení formou tužka-papír 2.demonstrace vybraných kognitivních funkcí pomocí počítačového programu ERTS 3.cvičení a demonstrace psychofyziologických funkcí pomocí počítačově-přístrojové metody Biofeedback-expert 2000. 4.přednáška odborníka z VUT na téma umělá inteligence, umělý jazyk a počítačové programování 5.diskuse nad vybranými tématy 6.tvorba posteru-samostatná práce 7.čtení doporučených knih-příprava ke kolokviu
Metody hodnocení
Typ výuky: přednášky,demonstrace, cvičení,diskuse v hodině,četba (povinná literatura). Požadavky k ukončení: povinná 80% prezence pro denní studium, vypracování posteru na vybrané téma pro kombinované studium, skupinová ústní rozprava s vyučujícím (kolokvium).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.