IM104 Percepce novo-mediálního díla v galerijním prostoru

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marika Kupková, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Čt 11:40–13:15 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v současné výstavní praxi a v dramaturgických strategiích uplatňovaných při prezentaci nových médií; charakterizovat aktuální kurátorské a dramaturgické trendy výstav a filmových přehlídek a festivalů; vysvětlit specifika divácké percepce audiovizuálního díla v kontextu galerijního prostoru a kina; interpretovat aktivní a pasivní divácký režim na konkrétních případech;
Osnova
  • Umění jako technologický, institucionální a psychologický "stroj": pojem aparát, diapozitiv.
  • Relativizace tradičně definovaných formátů a médií – „umění“, „fotografie“, „film“ či „masová média“ a propojování a hledání styčných ploch a vzájemných inspirací; intermedialita.
  • Nová média retrospektivně: fotografie, film, rádio, televize, video a další technologie, které výrazně ovlivnily a proměnily tradičnější formy umělecké tvorby. Vybrané historické příklady novomediálních forem (avantgarda a film, Kinoautomat, ad.)
  • Institucionální kontext: strukturální nastavení výtvarného a kinematografického oboru; reprezentativní příklady přehlídek, výstav.
  • „Institucionální absorpce“ - vymezení některých tendencí, relativizující tradiční institucionální kontext, „suplování funkcí“.
  • Jak filmy „visí na zdi“ nebo „tvoří sochu“: technologické standardy a instalační koncepce v rámci prezentace nových médií v galerii. Instalace – současné „médium“ výtvarného umění.
  • Percepce – teorie diváka s odkazem na institucionální rámec: podoba raných filmových představení, situace „kino“ a situace „galerie“ , identifikace, pasivní filmový divák a aktivní návštěvník galerií.
Literatura
    povinná literatura
  • VANČÁT, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd.1. Praha: Karolinum, 2009, 245 s. ISBN 9788024616254. info
  • AUMONT, Jacques. Obraz. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění v Praze, 2005, 325 s. ISBN 80-7331-045-7. info
  • BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce : kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Translated by Petr Turek. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004, 106 s. ISBN 8090345204. info
  • SZCZEPANIK, Petr. Intermedialita a (inter)mediální reflexivita v současném filmu. In Otázky filmu a audiovizuální kultury. Sborník prací Filozofické fakulty Masarykovy univerzity - O1. Brno: Masarykova univerzita, 2002, s. 7-17. info
    doporučená literatura
  • FRANCASTEL, Pierre. Malířství a společnost : výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Translated by Jana Spoustová. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2003, 161 s. ISBN 8086598497. info
  • SZCZEPANIK, Petr. Filmy, které vidí vlastní vidění. Iluminace. 2000, roč. 12, č. 3,, s. 41-63. ISSN 0862-397X. info
  • BELTING, Hans. Konec dějin umění. Translated by Jan Hlavička. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2000, 244 s. ISBN 8020408568. info
  • KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé. Praha: ARGO a NG, 2000, 259 s. ISBN 80-7203-252-6. info
Výukové metody
teoretická příprava, rozpravy, prezentace teoretiků a umělců, exkurze
Metody hodnocení
Požadovaným výstupem je esej nebo referát přednesený na výuce.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/IM104