IM066 Základy teorie kompozice I. A

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Čt 12:30–14:05 JAMU
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům, kteří neprošli hudebním vzděláním, základní informace o vývoji hudební kompozice od konce 19.století do současnosti. V rámci dvou semestrů se setkají s hlavními směry, které utvářely tento vývoj i s jejich významnými představiteli – Ives, Varése, Webern, Stravinskij, druhá avantgarda – Boulez, Stockhausen, Nono, Berio, Kagel aj., tembrální hudba – Penderecki, Ligeti, americká minimal music – Reich, La Monte Young, Riley, Glass atd., outsideři hudby 2.pol. 20.stol., darmstadtská škola, redukcionistické tendence aj.
V závislosti na stupni hudební vzdělanosti budou paralelně vyučovány i základy hudební nauky – teorie forem, harmonie a instrumentace včetně notace a záznamu díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti. Doporučujeme kombinovat s předmětem Základy teorie kompozice II:
Osnova
  • Zimní semestr:
  • 1.-3. Myšlenkové klima počátku 20.století – doznávání romantismu (R.Strauss, G. Mahler). Potřeba estetické změny (F. Busoni a jeho „Návrh nové hudební estetiky“). Evropa se otevírá novým vlivům – francouzský impresionismus (C. Debussy, M. Ravel), německý a ruský expresionismus (Schoenberg, Skrjabin araná tvorba I. Stravinského). Okrajoví otcové 20.století (E.Satie, Ch. Ives).
  • 4. Začít od nuly: futurismus, dada, konstruktivismus – hledání nového zvuku (první pokusy s elektro. Nástroji)
  • 5. Druhá vídeňská škola a myšlenky pokroku v hudbě: A. Schoenberg, A. Berg, A. Webern.
  • 6. Nová hudební vize: G. Antheil, E. Varese.
  • 7. Postaru, ale nově: I. Stravinskij, B. Bartók, S. Prokofjev, D. Šostakovič, P. Hindemith, L. Janáček.
  • 8. Most mezi dvěma epochami: O. Messiaen.
  • 9. Nová hudba z nového světa: H. Cowell, C. Chávez, J. Carillo, A. Roldán, H. Partch, C. Nancarrow, R. Crawford-Seeger(+ S. Wolpe).
  • 10.- 11. J. Cage a New York School (M. Feldman, E. Brown, Ch. Wolf).
  • 12. Evropská avantgarda: GRM a „konkrétní hudba“, Messiaenova třída hudební analýzy (K. Goeyvaerts, J. Barraque, P.Boulez, K.Stockhausen, I. Xenakis), Darmstadt – Mekka Nové hudby.
  • 13. Zkouška
  • Letní semestr:
  • 1.Utopie vzdálené budoucnosti: L. Nono
  • 2.Archietktura zvukových mas:I.Xenakis
  • 3.Netradiční tradice: G.Ligeti.
  • 4.Hudba jako pastorální akt:D.Schnebel.
  • 5.Od instrumentálního divadla k apokryfním kompozicím: M.Kagel.
  • 6.Na Východě svítá- „Polská škola“ (Lutoslawski,Penderecki, Górecki, Sikorski, Szalonek atd), E.Denisov, V.Silvestrov.
  • 7.Kolik tónů je potřeba?(minimalistické východisko):LaMonte Young, T.Riley, S.Reich, P.Glass, J.Tenney, A.Lucier, L.Andriessen, S.ten Holt.
  • 8.Nově znamená složitěji – New Complexity: B. Ferneyhough, J.Dillon, H.Lachemann.
  • 9.Nově znamená jednodušeji . New Simplicity and beyond:C.Cardew, H.Lachemann.
  • 10. Al gran sole – italské speciality: B.Maderna, L.Berio, S.Bussotti, G.Scelsi, S.Sciarrino.
  • 11.Budoucnost je v minulosti? Východní perspektiva:A.Pärt, G.Ustvolskaya, S.Gubajdulina, G.Kančeli, B.Kutavičius, R.Mažulis.
  • 12.Nová teritoria – soudobá hudba Afriky, Asie a Jižní Ameriky.
  • 13.Zkouška
Literatura
  • LUCIER, A.: Reflexions/Reflexionen, MusikTexte, Köln 1995
  • ROGGENKAMP, P.: Schriftbild und Interpretation in neuer Klaviermusik
  • WAGNER, A. (Hrsg): Luigi Nono. Dokumente. Materialien
  • FERNEYHOUGH, B.: Collected Writings, Harwood, Amsterdam 1998
  • VOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Reclam, Stuttgart 1972
  • SCHMIDT, CH.: Komposition und Spiel. Zu Iannis Xenakis
  • PERLOFF, M. – JUNKERMAN, CH.: John Cage. Composed in America
  • SCHALLER, E.: Klang und Zahl
  • FLAMMER, E.-H.: Schriften zur Musik, Heilbronn 1999
  • MAHNKOPF, C.-S.: Kritik der neuen Musik, Bärenreiter, Kassel 1998
  • MAHNKOPF, C.-S. (Hrsg): Mythos Cage. Wolke, Hofheim 1999
  • WILSON, P. Niklas: Reduktion
  • RAUSCH, U.: Grenzgänge
  • Musik-Konzepte Sonderband: Musik der anderen Tradition. Mikroton. Tonwelten
  • ANTHEIL, G.: Bad Boy of Music, Rotbuch, Hamburg 2000
  • KOFROŇ, P. – SMOLKA, M.: Grafické partitury a koncepty, Votobia 1996
  • MERTENS, W.: American Minimal Music. Kahn and Averill, London 1993
  • WILSON, P.-N.: Hear and Now. Gedanken zur improvisierten Musik
  • The Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York 2005
  • WOLFF, CH.: Cues
  • RÜDIGER, W.: Der Musikalische Atem
  • SPREE, H.: Fragmente-Stille. An Diotima
  • REINLE, J.P.: Your Own Voice. Ein Kaleidoskop von improvisierten Musik
  • LAMBERT, P.: The Music of Charles Ives, Yale Univ. Press, New Haven 1997
  • de LEUW, T.: Die Sprache der Musik im 20. Jahrhundert
  • KLÜPPELHOLZ, W.: Über Mauricio Kagel, PFAU, Saarbrücken 2003
  • SWAFFORD, J.: Charles Ives. A Life with Music
Metody hodnocení
Přednáška. Metody hodnocení: V zimním semestru zápočet, v letním semestru zkouška.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.