IM068 Základy teorie kompozice II. A

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Prof. Ing. MgA. Ivo Medek, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Pá 9:10–10:45 JAMU
Předpoklady
Předpoklady: Zájem o vhled do oblasti výstavby uměleckého díla odvíjejícího se v čase. Doporučuje se kombinovat s předměty praktického komponování v oblasti akustické nebo elektronické a počítačové hudby (Základy hudební kompozice I. a II.) a předmětem (Základy teorie kompozice I.).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače se základními aspekty teorie hudební kompozice. Nepředpokládá se žádná dosavadní znalost v oboru hudební skladby. Předmět je zaměřen na hudební dílo a jeho výstavbu, ale studenti získají poznatky o obecných postupech aplikovatelných i při tvorbě děl odvíjejících se v čase v jiných uměleckých druzích (multimédia, divadlo, film, balet atd.).
Anotace: V tomto předmětu je pozornost upřena především na samotné umělecké dílo (s akcentací díla hudebního), proces jeho vzniku od primárního nápadu přes jeho rozpracování, (vč. alternativy týmových projektů), strukturu, řád díla a obecné principy jeho výstavby (selekce, restrikce a hierarchizace výstavbových prvků díla, principy vztahu, koexistence, oscilace, multivariace, latence atd.), procesy – jejich stavbu, typologii a dramaturgii v soudobém díle. Jedná se o atributy, které jsou v mnohém společné pro všechna umělecká díla jdoucí v čase. To vše je doplněno vhledem do specifických oblastí hudební kompozice (hlavní a vedlejší hudební parametry, kompoziční proces, transference a transcendence a další přístupy při tvorbě díla, některé současné kompoziční metody a přístupy) i možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti. Doporučuje se kombinovat s předmětem Základy teorie kompozice I.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • Tvorba díla, některé současné kompoziční metody a přístupy s možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla.
  • Osnova přednášek:
  • Zimní semestr (ZS): 1. Umělecké dílo, jeho struktura, proces a prvky jeho výstavby. Možnosti parametrizace v různých uměleckých druzích. Formotvorné možnosti parametrů.
  • 2. Řád, princip, forma, prvek. Specifika strukturace hudebního díla. Hierarchie prvků a její pohyblivost. Faktor kvantity a kvality prvků.
  • 3. Obecné výstavbové principy díla a jejich hierarchie: Vymezení terénu a rolí, posloupností a klíčů. Obecné výstavbové principy: Principy selekce a restrikce prvků.
  • 4. Obecné výstavbové principy: Principy hierarchizace a vyvažování a princip vztahu.
  • 5. Obecné výstavbové principy: Princip koexistence a návaznosti a podoby jeho aplikace.
  • 6. Obecné výstavbové principy: Multivariační a zcelovací principy.
  • 7. – 8. Organizace a náhodnost. Obecné výstavbové principy: Principy náhodnosti, neurčitosti a alternativnosti.
  • 9. Obecné výstavbové principy: Principy neurčitosti, oscilace, kontrapozice a latence.
  • 10. Minimalizace a maximalizace. Aplikace obecných principů v praxi.
  • 11. Principy týmové kooperace. Kompozice multimediálních děl.
  • 12. Kompozice a improvizace.
  • 13. Zápočet.
  • Letní semestr (LS):
  • 1. Uspořádání hudby v čase. Uspořádání zvukových barev (hierarchie, vyváženost, formotvornost, průběh hustot atd.) a prostoru.
  • 2. Tektonika. Výběr a dramaturgie vrstev a ploch, stanovení proporcí, vztahů a hierarchií. Mikro versus makrosvět díla.
  • 3. Statičnost, evolučnost, konstantnost a variabilnost prvků a celků.
  • 4. Elementární svébytný proces, struktura, vlastnosti, třídění.
  • 5. Procesy v jednotlivých parametrech díla a procesy ovlivňující jeho formu.
  • 6. Obecná typologie procesů a jejich dramaturgie.
  • 7. Aplikace procesuality v současných kompozičních směrech.
  • 8. Transference a transcendence.
  • 9. – 11. K některým současným přístupům ke kompozici
  • 12. Závěrečné shrnutí.
  • 13. Zkouška.
Literatura
  • RUZICKA, P.: Erfundene und Gefundene Musik
  • VIOLA, B.: Reasons for Knocking at an Empty House, in: Writings 1973–1984
  • IŠTVAN, M.: Jednohlas v~soudobé hudbě, JAMU, Brno 1989
  • PARSCH, A., PIŇOS, A., ŠŤASTNÝ, J.: Transference hudebních elementů v~kompozicích současných skladatelů, JAMU, Brno 2004
  • MEDEK, I.: Úvod do procesuality jako komplexní kompoziční metody, JAMU, Brno 1996
  • The Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York 2005
  • MEDEK, I., PIŇOS., A.: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby, JAMU, Brno 2004
  • SUTHERLAND, R.: New Perspectives in Music, sun tavern fields, London 1994
  • VOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Philipp Reclam jun., Stuttgart 1982
  • New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2nd edition, London 2001
Výukové metody
přednášky
Metody hodnocení
Vyučovací metody: Přednáška je hromadná. Metody hodnocení: v zimním semestru zápočet, v letním semestru zkouška. Termín výuky:viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV Kapacita: 48 studentů
Navazující předměty
Informace učitele
Název předmětu: Základy teorie hudební kompozice II. Typ předmětu: přednáška 2 hod. Úroveň předmětu: otevřeno pro bakalářský i magisterský studijní program HF a DIFA JAMU, FAVU VUT, FF MU Rok studia: není omezeno Semestr: zimní, letní Počet přidělených kreditů: 2 + 2 Jméno vyučujícího: prof. Ing. MgA. Ivo Medek, Ph.D., MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.