IM112 Woody Vasulka: dialog s démony nástrojů

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Dolanová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
každé sudé úterý 10:50–14:05 N21
Předpoklady
Steina a Woody Vasulkovi patří k nejvýraznějším průzkumníkům elektronických audiovizuálních světů umění. Vztah k nástrojům, podomácky vytvářeným, a přitom komplexním, byl pro ně od počátku zásadní; sdílejí s nimi svůj život v ateliérech od New Yorku až po Santa Fe. Steina pochází z Rejkjavíku a je profesí houslistka, Bohuslav Vašulka alias Woody absolvoval katedru dokumentárního filmu na FAMU; pochází z Brna. V roce 1965 spolu emigrovali z tehdejšího Československa do Spojených států. Zde objevili video a brzy začali ohledávat jazyk elektronického média, s využitím oscilátorů, syntezátorů, kolorizérů, různých optických zařízení, procesorů či softwarů. Zabývali se vztahem obrazu a zvuku, přičemž si někdy prohazovali zkušenosti - Woody pracoval se zvukem, Steina s obrazem. Audiovizuální syntéza ostatně patří k jejich klíčovým tématům. Většinu z používaných nástrojů společně se spolupracovníky zkonstruovali či upravili. Vasulkovi působí jako kurátoři a archiváři. Dílo Vasulkových ve svém celku vypovídá o vztahu umění, vědy a technologie, možnostech a limitech uměleckého výzkumu, roli umělců ve společnosti. Woody se v posledních dvaceti letech věnuje robotickým systémům, Steina využívá záběry nejen islandských přírodních procesů ke komponování prostředí s vícekanálovým obrazem a zvukem. Seminář představí jejich dílo v kontextu vývoje elektronického umění; vztah videa a experimentálního filmu, fenomén expanded cinema (rozšířený film), vliv myšlení raných kybernetiků a systémové teorie, dílo Marshalla McLuhana či Buckminstera Fullera a dalších. Jeho součástí budou komentované projekce a domácí četba.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit komplexním způsobem dílo Woodyho a Steiny Vasulkových, v kontextu vývoje raného elektronického umění a naznačit další možné cesty výzkumu této oblasti.
Osnova
  • 1) 20. 9. Počátky videoartu v USA a v Evropě Videoartové historie, mytologie a utopie 2) 4. 10. Videodokument, videokolektivy, guerilla TV Aktivismus a videoart. Marshall McLuhan a ti druzí 3) 18. 10. Dialog s nástrojem (Od analogového k digitálnímu) Zpracování obrazu a zvuku. Signály a kódy. Estetika inteligentních systémů 4) 1. 11. Video vs. strukturální / experimentální film Co se děje mezi políčky, snímky a řádky 5) 15. 11. Expanded cinema, pohyblivý obraz v galerii a mimo ni Video prostředí, video instalace, expanded cinema 6) 29. 11. Video a paměť. Videoarcheologie Strojové vidění, orbitální obsese. Autoři v obraze 7) 13. 12. Robotické instalace Woodyho Vasulky K živým strojům a archivům
Literatura
  • DOLANOVÁ, Lenka. Dialog s démony nástrojů. Steina a Woody Vasulkovi. 2011. info
Výukové metody
Přednášky, komentované projekce, domácí četba.
Metody hodnocení
Podmínky absolvování: Aktivní účast na přednáškách (maximálně 2 absence za semestr) Esej v rozsahu min. 3 normostrany na vypsané téma (ve zkouškovém období) Analýza jednoho ze shlédnutých děl (odevzdání do 13. 12.)
Informace učitele
Doporučená literatura: HALL, Doug; FIFER, Sally (eds.). Illuminating Video : An Essential Guide to Video Art. Aperture/Bay Area Video Coalition, 1990 (zejména články M. Sturken, s. 153n, a M. Rosler, s. 31n) VASULKA, W.; WEIBEL, P. (eds.). Buffalo Heads : Media Study, Media Practice, Media Pioneers, 1973-1990. The MIT Press, 2008. RENOV, M.; SUDENBURG, E. Resolutions : Contemporary Video Practices. University of Minnesota Press, 1995. Iluminace : Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv. 2006, roč. 18, č. 2. BIJVOET, Marga. Art as Inquiry : Toward New Collaborations Between Art & Science. Oxford : Peter Lang, 1997. YOUNGBLOOD, Gene. Expanded Cinema. E. P. Dutton, 1970. (Online ke stažení na: http://vasulka.org/Kitchen/K_Essays.html) Furlong, Lucinda. Notes Towards History of Image-Processed Video. Steina and Woody Vasulka. In: Afterimage, 1984, roč. 11, č. 5, s. 12-17. (Online ke stažení na: http://vasulka.org/Kitchen/K_Essays.html) WEIBEL, Peter; VASULKA, Steina, Woody; DUNN, David (eds.). Eigenwelt der Apparate-Welt : Pioniere der Electronischen Kunst = Pioneers of Electronic Art. Ars Electronica, Linz, 1992. (Online ke stažení na: http://vasulka.org/Kitchen/K_Essays.html) Katalogy Vasulkových jsou přístupné na: http://vasulka.org/Catalogues/Cat_index.html. Online archivy http://www.fondation-langlois.org.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2011/IM112