SJIB517X Escritura de trabajos académicos

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Mgr. Lucie Coufalová, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Čechová (přednášející)
doc. Mgr. Daniel Vázquez Touriño, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Předpoklady
SJI1A007X Jazykový seminář II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vypracování praktického průvodce pro psaní závěrečných prací (oborových, diplomových bakalářských i magisterských) na španělském oddělení Ústavu románských jazyků a literatur, který by obsahoval úvod do metodologie vědecké práce jak v oblasti jazykovědy tak i literární vědy, konkrétně v oblasti španělské filologie, spolu se stručným praktickým manuálem pravopisu současné evropské španělštiny, s přihlédnutím k pravopisným variantám španělštiny v Latinské Americe.
Osnova
  • 1.Praktický přehled pravopisu současné španělštiny se zvláštním přihlédnutím k nejčastějším chybám, které dělají čeští studenti. Tato část se bude zabývat jazykovými a formálními aspekty závěrečných prací hispanistů. Jejím cílem je seznámit studenty s pravidly a zvyky, které jsou v hispanofonním světě pro tento typ prací obvyklé. Jedná se především o tyto problémy: Typografie: informatické řešení španělských znaků („ñ“; španělské otazníky a vykřičníky „¿?“, „¡!“; typy užívaných uvozovek); zvyklosti používání typů písma (kurzíva, tučné písmo); odstavce; nadpisy. Pravopis: psaní velkých a malých písmen; interpunkce; zkratky; slova, která se píší dohromady či zvlášť; zeměpisná a vlastní jména; psaní dat; cizí slova. Styl a písemný projev: pořádek slov ve větě; členění do odstavců; spojovací výrazy; členění vět do souvětí a vedlejší věty. Hlavním cílem této části, a manuálu jako celku, je spíše získání praktických dovedností a nikoliv teoretických znalostí. Důraz bude kladen na specifické problémy, se kterými se obvykle potýkají čeští studenti španělské filologie. Obecné otázky stylistiky budou jen stručně zmíněny, jelikož jejich detailní studium není cílem předkládaného projektu. Na konci této části bude uveden komentovaný seznam dalších zdrojů, kde zájemce může nalézt více informací o studované problematice. (3 týdny, dr. Vázquez) 2. Obecný úvod do metodologie vědecké práce. V tomto bloku bude věnována pozornost přípravě konceptu závěrečné práce jako celku, tj. jak vypracovat zadání, jak jej co nejpřehledněji formulovat a rozčlenit do jednotlivých bodů tak, aby na sebe logicky navazovaly. Zvláštní část bude pojednávat o vyhledávání a zpracování základní a sekundární literatury (bibliografické databáze v hispanofonním světě, zpracování rešerší, apod.). Další část tohoto bloku seznámí studenty se zásadami pro práci s použitou literaturou (citace, parafráze, neetičnost kopírování a jeho neslučitelnost se zásadami vědecké práce, způsoby bibliografického zápisu). Poslední část se bude zabývat typy vědeckých publikací a jejich relevantností pro daný typ závěrečné práce. (3 týdny, dr. Buzek) 3. Metodologie vědecké práce v oblasti literární vědy Třetí část kurzu bude věnována zásadám vědecké práce v oblasti studia literatury. Klade si za cíl poukázat na největší obtíže a nejčastější chyby, kterých se zde studenti dopouštějí. První část tohoto bloku předloží podrobnou typologii přístupů ke studiu literatury a ukáže studentům nejrůznější možnosti a problémy, jenž ten který přístup obnáší. Pro názornost zde budou prezentovány různé typy akademických prací (komentář textů, studium konkrétního historického fenoménu v literatuře, charakteristika díla jednoho autora, práce z oblasti srovnávací literatury, apod.). V další části bude věnována pozornost různým metodologickým přístupům ke studiu literatury. Nejčastějším nedostatkem v závěrečných pracech z oblasti literatury je nedostatečná metodologická propracovanost, která by sjednotila přístupy ke studované problematice. Budou zde představeny hlavní zásady formalismu, historického přístupu, marxistické kritiky, feminismu či dekonstruktivismu. Závěr této části pak bude pojednávat o ryze praktických otázkách, jako např. výběr studovaného tématu, možnost přístupu k primárním a sekundárním zdrojům či jak zhodnotit vědeckou přínosnost a váhu té které myšlenky. (3. týdny, dr. Vázquez) 4. Metodologie vědecké práce v oblasti jazykovědy. Poslední bloku předmětu seznámí studenty s obecnými zásadami vědecké práce v oblasti jazykovědy, s přihlédnutím k nejčastějším tématům v tomto typu prací. Kromě zvládnutí a vhodného výběru primární a sekundární literatury bude především věnována pozornost problematice výběru vhodných textů pro tvorbu korpusu, práce s korpusem (práce z morfologie, syntaxe, lexikologie), tvorbě dotazníků a jejich zpracování (dialektologie, sociolingvistika) a základům statistických metod v lingvistice. (3 týdny, dr. Buzek)
Literatura
    povinná literatura
  • Real Academia Española: Ortografía de la lengua española, Madrid, Espasa, 1999.
  • Diccionario de usos y dudas del espanol actual. Edited by José Martínez de Sousa. 2. ed. Barcelona: Vox, 1998, 573 s. ISBN 84-7153-985-3. info
    doporučená literatura
  • Paun de García, Susan, Manual práctico de investigación literaria, Madrid, Castalia, 2004.
  • MARTÍNEZ DE SOUSA, José. Ortografía y ortotipografía del español actual. 1. ed. Gijón: Trea, S. L., 2004, 678 s. ISBN 849704083X. info
  • FILKA, Jaroslav. Metodika tvorby diplomové práce :praktická pomůcka pro studenty vysokých škol. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Knihař, 2002, 223 s. ISBN 80-86292-05-3. info
  • ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
    neurčeno
  • Pöckl, Wolfgang, et al: Introducción a la lingüística románica, Madrid, Gredos, 2004.
  • Real Academia Española – Asociación de Academias de la Lengua Española: Diccionario panhispánico de dudas, Madrid, Santillana, 2005.
  • Agencia EFE: Manual del español urgente, Madrid, Cátedra, 2004.
  • VV.AA.: El País. Libro de estilo, Madrid, Ediciones El País, 1990.
  • Wahnón Bensusan, Susana: Introducción a la historia de las teorías literarias, Granada, Universidad de Granada, 1991.
  • Harvey, Gordon: Cómo se citan las fuentes, Madrid, Nuer.
  • GARCÍA BARRIENTOS, José Luis. Cómo se comenta una obra de teatro : ensayo de método. 1. réimpr. Madrid: Editorial Síntesis, 2003, 367 s. ISBN 9788477388920. info
Záložky
https://is.muni.cz/ln/tag/FF:SJIB517X!
Výukové metody
Praktická cvičení jednotlivých aspektů psaní akademického textu.
Metody hodnocení
Para conseguir el aprobado es necesario realizar un pequeño trabajo al final de cada uno de los bloques. Pro dosažení zápočtu student musí vypracovat úkoly zadané na konci každého bloku.
Vyučovací jazyk
Španělština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013.