VH_33 Úvod do hudební sociologie

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Horlitz, DiS. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
Po 17:30–19:05 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studenti budou na konci kurzu schopni:
vysvětlit základní pojmy a teoretické koncepty hudební sociologie ;
identifikovat základní metodologické pozice významných reprezentantů hudební sociologie ;
zařadit hlavní teoretické koncepce do historického kontextu vývoje sociálních věd a hudební vědy;
aplikovat teoretické koncepty na analýzu konkrétních případů z dějin a současnosti hudebního provozu. Studenti získají v kurzu orientaci v historickém vývoji hudební sociologie jako specifického "žánru" muzikologie, porozumí základním pojmům sociologické teorie, relevantním pro zkoumání hudby jako sociálního jevu, a teoreticky zvládnou základní metodologické postupy výzkumu v hudební sociologii.
Osnova
  • Vznik a vývoj hudební sociologie
  • Obecná sociologie a její vývoj - Tradiční a moderní společnost
  • Hudební sociologie a etnomuzikologie
  • Trubadúři a sociologie minnesangu
  • Sociální postavení hudebníků ve středověku a renesanci
  • Opera jako instituce
  • Koncert jako hudební instituce
  • Vývoj sociální role a postavení skladatele
  • Hudební průmysl – struktury, fungování a vývoj
  • Masová hudební kultura a její kritika
  • Základy empirického výzkumu v hudební sociologii
Literatura
  • ELSCHEK, OSKÁR: Hudobná veda súčasnosti. Systematika, teória, vývin. Bratislava, Veda 1984, s. 195-214.
  • Hudební věda. Praha 1988, s. 115-117, 506-540.
  • Další texty ve virtuální knihovně
  • Soziale Horizonte von Musik : ein kommentiertes Lesebuch zur Musiksoziologie. Edited by Christian Kaden - Karsten Mackensen - Detlef Giese. Kassel: Bärenreiter, 2006, 353 s. ISBN 3761815980. info
  • KADEN, Christian. Das Unerhörte und das Unhörbare : was Musik ist, was Musik sein kann. Kassel: Bärenreiter, 2004, 329 s. ISBN 3476019845. info
  • BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti. Praha: KLP - Koniasch Latin Press, 2003, 278 s. musicologica.cz, sv. 1. ISBN 80-85917-99-8. info
  • BLAUKOPF, Kurt. Musik im Wandel der Gesellschaft :Grundzüge der Musiksoziologie. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1996, xv, 335 s. ISBN 3-534-13002-2. info
  • MARTIN, Peter J. Sounds and society. Themes in the sociology of music. Manchester and New York: Manchester University Press, 1995, 298 s. ISBN 0 7190 3223 7. info
  • KADEN, Christian. Des Lebens wilder Kreis :Musik im Zivilisationsprozeß. Kassel: Bärenreiter, 1993, 248 s., 24. ISBN 3-7618-1147-0. info
  • BEK, Mikuláš. Vybrané problémy hudební sociologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993, 96 s. ISBN 80-7067-318-4. info
  • ČERNÝ, Jaromír. Hudba v českých dějinách :od středověku do nové doby. Praha: Supraphon, 1989, 483 s., [1. ISBN 80-7058-163-8. info
  • KADEN, Christian. Musiksoziologie. Berlin: Verlag Neue Musik, 1984, 475 s. info
  • ADORNO, Theodor W. Einleitung in die Musiksoziologie :zwölf theoretische Vorlesugen. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag, 1968, 252 s. ISBN 3-499-55292-2. info
  • MUKAŘOVSKÝ, Jan. Fonction, norme et valeur esthétiques comme faits sociaux. Praha: Fr. Borový, 1936, 85 stran. info
Výukové metody
Přednášky a čtení textů.
Metody hodnocení
Písemný test a ústní zkouška.
Informace učitele
K předmětu je v IS zpracována osnova a poskytnuty studijní materiály. Předmět je ukončen písemným testem (60 % váha) a ústní zkouškou (40 % váha. Je vyžadována průběžná četba povinné literatury.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2002, podzim 2004, jaro 2008, podzim 2009, podzim 2013.