ESB067 Estetika a současná teorie fotografie

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Barbora Kundračíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.
Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Ivana Vašinová
Dodavatelské pracoviště: Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 15:50–17:25 C43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Jiné omezení: posluchači bc. estetiky, kteří začali své studium před více než třemi semestry, musí mít splněnu postupovou zkoušku (ESAPZE), jinak si tento předmět nemohou zapsat. Pro ostatní obory není zápis omezen.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Jakkoli je současné uvažování o fotografii bohaté na podněty, tento seminář by měl být zaměřen úzce na estetický spor o její uměleckou podstatu. Jeho cílem je přiblížit stálice a proměnné současné diskuse, předestřít argumenty obou hlavních stran (zastánců a odpůrců statusu uměleckosti fotografie) a hledat odpovědi na otázky, co je to čistá fotografie a jaký je její vztah k fotografii reálné; zda a co fotografii vymezuje v rámci její kauzality; zda je transparence pouhým předpokladem, či realitou fotografie; a jaký je rozdíl mezi pohledem na skutečnost přímo a skrze snímek.
Osnova
  • • Fotografie a estetika/ dějiny umění • Specifičnost média: Noël Carroll, Rudolf Arnheim a další • Walter Benjamin, reprodukce, aura a malé dějiny fotografie • Sigfried Kracauer a André Bazin • Roland Barthes a Susan Sontagová • Roger Scruton a Kendall L. Walton • William King, Robert Wicks a slabá odpověď Rogeru Scrutonovi • Silná odpověď: Nigel Warburton a Dominic McIver Lopes • Jonathan Friday, Patric Maynard a John Berger • Koncepce vizuálních studií: Rosalind Kraussová, Allan Sekula, Jean Aumont, Wolfgang Kemp a další
Literatura
    povinná literatura
  • CARROLL, Noël. - The Specificity of Media in the Arts. Journal of Aesthetic Education, 1985, 19(4): 5-20.
  • WARBURTON, Nigel. Individual Style in Photographic Art. British Journal of Aesthetics (1996), 36:4, s. 389-397.
  • KING, William L. Scruton and Reason for Looking at Photographs. British Journal of Aesthetics, 1992, 32/3.
  • MCIVER LOPES, Dominic. 2003. The Aesthetics of Photographic Transparency. Mind, 112: 335-348.
  • MAYNARD, Patric. Drawing and Shooting: Causality in Depiction. In: The Jounal of Aesthetics and Art Criticism (1985), 44(2): 115-129.
  • CÍSAŘ, Karel (ed.). Co je to fotografie? Praha : Herrmann a synové, 2005.
  • WICKS, Robert. Photography as Representational Art. British Journal of Aesthetics (1989), 29:1, s. 1-9.
  • BERGER, John. O pohledu. Praha : Agite/Fra, 2009.
  • FRIDAY, Jonathan. - Photography and Representation of Vision. The Journal of Aesthetics and Art Criticism (2001), 59(4): 351-362.
  • SONTAG, Susan. O fotografii. Vyd. 1. V Praze: Paseka, 2002, 181 s. ISBN 8071854719. info
  • BARTHES, Roland. Světlá komora :vysvětlivka k fotografii. [1. vyd.]. Bratislava: Archa, 1994, 107 s. ISBN 80-7115-081-9. info
  • ARNHEIM, Rudolf. Dvojí autenticita fotografického média. The journal of aesthetics and art criticism. Madison: University of Wisconsin Press, 1993, roč. 51, č. 4. ISSN 0021-8529. info
  • SCRUTON, Roger. Photography and Representation. Critical Inquiry. The University of Chicago Press, 1981, roč. 7, č. 3, s. 577-603. ISSN 0093-1896. info
  • RUDOLF, Arnheim. On the Nature of Photography. In Critical Inquiry. The University of Chicago Press, 1975, s. 149-161. info
    doporučená literatura
  • SCRUTON, Roger. Estetické porozumění : eseje o filozofii, umění a kultuře. Translated by Jiří Ogrocký. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2005, 177 s. ISBN 8085947927. info
  • AUMONT, Jacques. Obraz. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění v Praze, 2005, 325 s. ISBN 80-7331-045-7. info
Výukové metody
Výklad a diskuse, návštěva fotografické výstavy/ sbírky, samostatná příprava referátu na zadané téma.
Metody hodnocení
Povinná je účast na semináři (max. 3 absence), přednes referátu a aktivní podíl na diskusi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, podzim 2015, jaro 2017.