FAVz033 Studying History of Film Style: Sound, Staging, Color

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Charles O’Brien (přednášející)
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Michal Večeřa, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
At the end of the course students should be able to:
understand and explain principles of the history of film style
Osnova
  • “Studying Film Style: Songs in Films”
  • This intensive course introduces students to the study of the history of film style through a focus on the topic of songs in narrative films. Covering films from Hollywood, France, Germany, Britain, and India, the course explores how popular songs function in movies, as well as how their circulation in the culture at large can affect film narration and style. Specific topics include: the history of film style as a research object; songs as film accompaniment versus orchestral music; national style differences and similarities (e.g., Bollywood films versus Hollywood); statistical methods for film-style analysis; and sound-era changes in acting, staging, and editing.
  • Three preparatory readings:
  • Rick Altman, “Cinema and Popular Song: A Lost Tradition.” In Soundtrack Available: Essays on Film and Popular Music, eds. Pamela Robertson Wojcik and Arthur Knight. Durham, North Carolina: Duke University Press 2000. 19-30.
  • David Bordwell, “Poetics of Cinema,” Poetics of Cinema. London and New York: Routledge, 2007.
  • Richard Dyer, “Introduction,” In the Space of a Song: The uses of Song in Film. London and New York: Routledge, 2012. 1-56.
  • http://www.ewidgetsonline.net/dxreader/Reader.aspx?token=de0b278f416741c8b48f9b1984989000&rand=978150001&buyNowLink=&page=&chapter=
  • Three readings for the exam (two more to come…):
  • Anna Morcom, “The Production Process of Hindi Film Songs,” Hindi Film Songs and the Cinema. London: Ashgate, 2007. 25-60.
Literatura
  • BORDWELL, David. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008, xii, 499. ISBN 9780415977784. info
Výukové metody
lectures
Metody hodnocení
Preparatory written test (three questions, 40 % of the final assessment), final written test (three questions, 60 % of the final assessment).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
teaching schedule:
6 times 90 min sessions, December 3-7 2012

room C34
Mon, 3 Dec 12.30 – 15.45
Tue, 4 Dec 12.30 – 15.45
Wen, 5 Dec 10.50 – 14
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Full time students: 100% presence at the lectures is required. Distance students: two absences are tolerated.
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2012/FAVz033