FF:IM066 Základy teorie kompozice I A - Informace o předmětu
IM066 Základy teorie kompozice I A
Filozofická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům, kteří neprošli hudebním vzděláním, základní informace o vývoji hudební kompozice od konce 19.století do současnosti. V rámci dvou semestrů se setkají s hlavními směry, které utvářely tento vývoj i s jejich významnými představiteli – Ives, Varése, Webern, Stravinskij, druhá avantgarda – Boulez, Stockhausen, Nono, Berio, Kagel aj., tembrální hudba – Penderecki, Ligeti, americká minimal music – Reich, La Monte Young, Riley, Glass atd., outsideři hudby 2.pol. 20.stol., darmstadtská škola, redukcionistické tendence aj.
V závislosti na stupni hudební vzdělanosti budou paralelně vyučovány i základy hudební nauky – teorie forem, harmonie a instrumentace včetně notace a záznamu díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti. Doporučujeme kombinovat s předmětem Základy teorie kompozice II: - Osnova
- Zimní semestr:
- 1.-3. Myšlenkové klima počátku 20.století – doznávání romantismu (R.Strauss, G. Mahler). Potřeba estetické změny (F. Busoni a jeho „Návrh nové hudební estetiky“). Evropa se otevírá novým vlivům – francouzský impresionismus (C. Debussy, M. Ravel), německý a ruský expresionismus (Schoenberg, Skrjabin araná tvorba I. Stravinského). Okrajoví otcové 20.století (E.Satie, Ch. Ives).
- 4. Začít od nuly: futurismus, dada, konstruktivismus – hledání nového zvuku (první pokusy s elektro. Nástroji)
- 5. Druhá vídeňská škola a myšlenky pokroku v hudbě: A. Schoenberg, A. Berg, A. Webern.
- 6. Nová hudební vize: G. Antheil, E. Varese.
- 7. Postaru, ale nově: I. Stravinskij, B. Bartók, S. Prokofjev, D. Šostakovič, P. Hindemith, L. Janáček.
- 8. Most mezi dvěma epochami: O. Messiaen.
- 9. Nová hudba z nového světa: H. Cowell, C. Chávez, J. Carillo, A. Roldán, H. Partch, C. Nancarrow, R. Crawford-Seeger(+ S. Wolpe).
- 10.- 11. J. Cage a New York School (M. Feldman, E. Brown, Ch. Wolf).
- 12. Evropská avantgarda: GRM a „konkrétní hudba“, Messiaenova třída hudební analýzy (K. Goeyvaerts, J. Barraque, P.Boulez, K.Stockhausen, I. Xenakis), Darmstadt – Mekka Nové hudby.
- 13. Zkouška
- Letní semestr:
- 1.Utopie vzdálené budoucnosti: L. Nono
- 2.Archietktura zvukových mas:I.Xenakis
- 3.Netradiční tradice: G.Ligeti.
- 4.Hudba jako pastorální akt:D.Schnebel.
- 5.Od instrumentálního divadla k apokryfním kompozicím: M.Kagel.
- 6.Na Východě svítá- „Polská škola“ (Lutoslawski,Penderecki, Górecki, Sikorski, Szalonek atd), E.Denisov, V.Silvestrov.
- 7.Kolik tónů je potřeba?(minimalistické východisko):LaMonte Young, T.Riley, S.Reich, P.Glass, J.Tenney, A.Lucier, L.Andriessen, S.ten Holt.
- 8.Nově znamená složitěji – New Complexity: B. Ferneyhough, J.Dillon, H.Lachemann.
- 9.Nově znamená jednodušeji . New Simplicity and beyond:C.Cardew, H.Lachemann.
- 10. Al gran sole – italské speciality: B.Maderna, L.Berio, S.Bussotti, G.Scelsi, S.Sciarrino.
- 11.Budoucnost je v minulosti? Východní perspektiva:A.Pärt, G.Ustvolskaya, S.Gubajdulina, G.Kančeli, B.Kutavičius, R.Mažulis.
- 12.Nová teritoria – soudobá hudba Afriky, Asie a Jižní Ameriky.
- 13.Zkouška
- Literatura
- LUCIER, A.: Reflexions/Reflexionen, MusikTexte, Köln 1995
- ROGGENKAMP, P.: Schriftbild und Interpretation in neuer Klaviermusik
- WAGNER, A. (Hrsg): Luigi Nono. Dokumente. Materialien
- FERNEYHOUGH, B.: Collected Writings, Harwood, Amsterdam 1998
- VOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Reclam, Stuttgart 1972
- SCHMIDT, CH.: Komposition und Spiel. Zu Iannis Xenakis
- PERLOFF, M. – JUNKERMAN, CH.: John Cage. Composed in America
- SCHALLER, E.: Klang und Zahl
- FLAMMER, E.-H.: Schriften zur Musik, Heilbronn 1999
- MAHNKOPF, C.-S.: Kritik der neuen Musik, Bärenreiter, Kassel 1998
- MAHNKOPF, C.-S. (Hrsg): Mythos Cage. Wolke, Hofheim 1999
- WILSON, P. Niklas: Reduktion
- RAUSCH, U.: Grenzgänge
- Musik-Konzepte Sonderband: Musik der anderen Tradition. Mikroton. Tonwelten
- ANTHEIL, G.: Bad Boy of Music, Rotbuch, Hamburg 2000
- KOFROŇ, P. – SMOLKA, M.: Grafické partitury a koncepty, Votobia 1996
- MERTENS, W.: American Minimal Music. Kahn and Averill, London 1993
- WILSON, P.-N.: Hear and Now. Gedanken zur improvisierten Musik
- The Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York 2005
- WOLFF, CH.: Cues
- RÜDIGER, W.: Der Musikalische Atem
- SPREE, H.: Fragmente-Stille. An Diotima
- REINLE, J.P.: Your Own Voice. Ein Kaleidoskop von improvisierten Musik
- LAMBERT, P.: The Music of Charles Ives, Yale Univ. Press, New Haven 1997
- de LEUW, T.: Die Sprache der Musik im 20. Jahrhundert
- KLÜPPELHOLZ, W.: Über Mauricio Kagel, PFAU, Saarbrücken 2003
- SWAFFORD, J.: Charles Ives. A Life with Music
- Metody hodnocení
- Přednáška. Metody hodnocení: V zimním semestru zápočet, v letním semestru zkouška.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2012/IM066