IM091 Bad Filming: Typologie vlivů klasického filmu na videoart

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Marika Kupková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 7:30–9:05 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
BAD FILMING Typologie vlivů klasického filmu na videoart
Na konci toho kurzu bude student schopen: Orientace ve frekventovaných technologických a stylových postupech, které se týkají relace filmu a videoartu; charakterizace základních kategorií videoartu a bude obeznámen s příkladnými díly včetně jejich zasazení do galerijní praxe; bude schopen vymezit sociokulturní a institucionální rámec audiovizuální tvorby v kinematografii a výtvarném provozu; bude schopen zhodnotit konkrétní audiovizuální dílo v rámci výtvarného umění.
Osnova
  • 1. Základní mediální relace filmu a videoartu. Intermedialita, transmediální vztah, multimediální vztah, mixed-media.
  • 2. Vývoj pojmu intermedialita v kontextu audiovizuální tvorby.
  • 3. Vybrané kategorie videoartu ve vztahu k disciplínám výtvarného umění: videoperformance, videoinstalace, videoanimace, ad.
  • 4. Intermediální postupy ovlivněné digitálními technologiemi: metoda přepisu, přestrukturování povrchu, překombinování, řiditelný obraz, interpolování, propojení sítí, imersivní vztah, ad.
  • 5. Institucionální specifika kinematografie a výtvarného provozu.
  • 6. Percepční model diváka v kinosále vs. návštěvníka galerie.
Literatura
  • Pospiszyl, Tomáš, Srovnávací studie. Praha: Agite/Fra, 2004.
  • Cubitt, Sean. Timeshift On Video Culture. New York: Routledge, 1991.
  • Cubitt, Sean. Videography, Video Media As Art And Culture. New York: Routledge, 1993
  • FILIPOVÁ, Marta a Matthew RAMPLEY. Možnosti vizuálních studií : obrazy, texty, interpretace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění, 2007, 254 s. ISBN 9788087029268. info
  • SZCZEPANIK, Petr. (ed.) Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann a synové, 2004, 528 s. info
  • BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce : kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Translated by Petr Turek. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004, 106 s. ISBN 8090345204. info
  • BAXANDALL, Michael. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Translated by Pavel Pšeja. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2003, 207 s. ISBN 8086598586. info
  • RUSH, Michael. Video art. London: Thames & Hudson, 2003, 224 s. ISBN 0500237980. info
  • BELTING, Hans. Konec dějin umění. Translated by Jan Hlavička. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2000, 244 s. ISBN 8020408568. info
  • Vizuální teorie : současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Edited by Ladislav Kesner, Translated by Lucie Vidmarová - Ladislav Kesner. Vyd. tohoto souboru 1. Jinočany: H & H, 1997, 265 s. : i. ISBN 80-86022-17-X. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat kombinovanou formou přednášek a exkurzí do brněnských galerijních institucí.
Metody hodnocení
test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.