MUII167 Praxe z muzejní pedagogiky I.

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/4. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Mrázová (cvičící)
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Valášková
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Předpoklady
MUII07 Muzejní pedagogika MUII43 Muzejní didaktika I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praxe z muzejní pedagogiky I. spočívá v přípravě a následné realizaci edukačního materiálu nebo programu podle zadání jedné z nabízených muzejních institucí. Absolvováním kurzu by měli studenti aplikovat teoretické poznatky a získat praktické zkušenosti v přípravě a realizaci edukačních programů v prostředí konkrétní muzejní či kulturní instituce.
Osnova
  • 1. Seznámení s vybranou muzejní institucí a její edukační činností. 2. Výběr tématu edukačního programu a jeho příprava v jednotlivých krocích. 3. Realizace edukačního programu v muzejní instituci.
Literatura
  • BENEŠ, Josef. Kulturně výchovná činnost muzeí I. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 153 s.
  • BENEŠ, Josef. Kulturně výchovná činnost muzeí II. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 109 s.
  • BENEŠ, Josef. Muzeum a výchova. Praha : Ústav pro informace a řízení v kultuře, 1980.
  • BLACK, Graham. The Engaging Museum : Developing Museums for Visitors Involvement. Routledge 2005. 308 s. ISBN-13: 978-0-415-34557-6.
  • BRABCOVÁ, Alexandra. (ed.). Brána muzea otevřená : průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod : Juko; Praha : Nadace Open Society Fund, [2003]. 583 s. ISBN 80-86213-28-5.
  • CAULTON, Tim. Hands-on Exhibitions : Managing Interactive Museums and Science Centres. London, New York : Routledge, 2002. 155 s. ISBN 0-415-16522-9.
  • DURBIN, G., MORRIS, S., WILKINSON, S. Učení z předmětů (manuál učitele). Praha : Open Society Fund, 2001. 33 s.
  • FALK, John H., DIERKING, Lynn D. Learning from Museums : Visitor Experiences and the Making of Meaning. Oxford : AltaMira Press, 2000. 272 s. ISBN 0-7425-0295-3.
  • HAVLÍK, Vladimír, HRBEK, David, ŠOBÁŇ, Marek. Škola muzejní pedagogiky 6. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 121 s. ISBN 978-80-244-1871-1.
  • HEIN, George E. Learning in the Museum. London, New York : Routledge, 2002. 203 s. ISBN 0-415-09776-2.
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. Jak napsat vzdělávací strategii muzea. Praha : Open Society Fund, 1999. 35 s.
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. The Educational Role of the Museum. London, New York : Routledge, 1994. 340 s. ISBN 0-415-11287-7.
  • HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění : poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno : Akademické nakladatelství CERM, 1998. 142 s. ISBN 80-7
  • JŮVA, Vladimír jun. Dětské muzeum : edukační fenomén pro 21. století. Brno : Paido, 2004. 263 s. ISBN 80-7315-090-5.
  • JŮVA, Vladimír jun. Výchovné možnosti muzea. Brno : Vladimír Jůva, 1992.
  • JŮVA, Vladimír jun. Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno : Paido, 1994. 159 s. ISBN 80-901737-2-1.
  • KUŽEL, Stanislav. Interpretace v muzeu, aneb : den bez divochů a průvodců. Praha : Open Society Fund, 1999. 80 s.
  • LICHTWARK, Alfred. Výcvik nazírání na díla umělecká. Praha : Dědictví Komenského, 1915. 72 s. Příloha Věstníku Dědictví Komenského v Praze, roč. 1914 – 1915, č. 8.
  • Profesní etický kodex ICOM. Doporučení UNESCO o muzeích, kulturním a přírodním dědictví. Praha : Český výbor ICOM, Asociace českých a moravskoslezských muzeí a galerií, 1994. 57 s.
  • SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově – Artefiletika. Praha : Karolinum UK, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
  • SLAVÍK, Jan, WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění II (teorie a praxe artefiletiky). Praha : UK PedF, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • SPOUSTA, Vladimír. Krása, umění a výchova. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 130 s. ISBN 80-210-1196-3.
  • SPOUSTA, Vladimír a kol. Metody a formy výchovy ve volném čase : kultura a umění ve výchově. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1996. 82 s. ISBN 80-210-1275-7.
  • STŘELEC, Stanislav a kol. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. 1. vyd. Brno : Paido, 1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-73.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Škola muzejní pedagogiky 1 : poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 131 s. ISBN 978-80-244-1866-7.
  • TALBOYS, Graeme K. Museum Educator s Handbook. Aldershot, Brookfield : Gower, 2000. ISBN 0-556-08173-3.
  • VANČÁT, J. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : Sdružení MAC, 2003.
Výukové metody
cvičení, stáže
Metody hodnocení
Výuka probíhá v podobě konzultací tématu edukačního programu a jednotlivých fází jeho přípravy přímo ve vybrané muzejní instituci. Následně studenti připravený program ve vybrané instituci realizují. Požadavky k ukončení: aktivní účast na konzultacích ve vybrané instituci, edukačním pracovníkem vybrané instituce a vyučujícím akceptovatelná podoba připraveného materiálu nebo programu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022.