FF:OJ416 Sémantika a sémiotika - Informace o předmětu
OJ416 Sémantika a sémiotika
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Tomáš Hoskovec, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Tomáš Hoskovec, CSc.
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Je užitečné - pro kontrast s tím, čemu se kurs věnuje - získat předem jistou zkušenost s funkčně-strukturálním popisem gramatického aparátu jazyka (na příklad OJ202) a jeho slovní zásoby. Hodí se i zkušenost s formální logikou, opět aby bylo lépe vidět, v čem je sémantika odlišná.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 1 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/1, pouze zareg.: 0/1
Jiné omezení: Mimořádný běh. Řádně vypsáno bude opět v roce 2014/2015 - Mateřské obory/plány
- Obecná jazykověda (program FF, N-FI)
- Cíle předmětu
- Kurs se zabývá otázkou, za jakých podmínek lze popisovat konkrétní texty čistě jazykovými prostředky. Výklad vychází od morfémů, minimálních jazykových znaků, a sleduje jak možnosti utřídit jejich obsahy (sémémy) uvnitř abstraktního jazykového systému, účinek souvýskytu základních složek jejich obsahu (sémat) v konkrétním textu.
- Osnova
- 1) Sémantika přirozeného jazyka jako nejzajímavější, ba možná jediný zajímavý předmět sémiotiky. 2) Trojí tradice v přístupu k jazykovému znaku: referenční, inferenční a diferenční. Důsledky čistě diferenčního uchopení znaku v programu jazykovědného strukturalismu. 3) Morfém jako minimální jazykový znak a dvojí možnost zkoumání jeho obsahu: v (abstraktím) systému a v (konkrétním) textu, písemném i mluveném. 4) Séma, jednotka morfématického obsahu, vzniká kontrastem mezi morfémy, jak jej umožňuje jazykový systém. Omezenost inventáře sémat "gramatických" a otevřenost inventáře sémat "lexikálních". Třídění sémat z otevřených inventářů. 5) Výskyt konkrétních sémat v morfému je účinkem souvýskytu jiných morfémů v témže textu. 6) Pojmy isotopie a isosémie v kontrastu k alopotii a alosémii. Jejich využití při popisu (významu či významů) textu. 7) Vztah předvedeného aparátu k tradičním aparátům hermeneutiky a poetiky.
- Literatura
- GREIMAS, Algirdas Julien. Sémantique structurale : Recherche de méthode. Paris: PUF, 1986, 262 s. ISBN 2-13-039308-X. info
- POTTIER, Bernard. Sémantique générale. Paris: Presses universitaires de France, 1992, 237 s. ISBN 2-13-044159-9. info
- RASTIER, François. Sémantique et recherches cognitives. 2e éd., cor. et augm. Paris: Presses universitaires de France, 2001, 272 s. ISBN 213052351X. info
- LYONS, John. Linguistic semantics : an introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 1995, xvi, 376. ISBN 0521438772. info
- DUCROT, Oswald a Jean-Marie SCHAEFFER. Nouveau dictionnaire encyclopédique des sciences du langage. Edited by Marielle Abrioux. Paris: Seuil, 1995, 817 s. ISBN 2020381818. info
- POTTIER, Bernard. Thérie et analyse en linquistique. Paris: Hachette, 1992, 239 s. ISBN 2-01-018719-9. info
- Einführung in den Strukturalismus. Edited by Oswald Ducrot - François Wahl. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1973, 479 s. ISBN 3-518-07610-8. info
- Qu'est-ce que le structuralisme? Edited by Oswald Ducrot - Tzvetan Todorov - Dan Sperber - Moustafa Safouan - Fra. Paris: Éditions du Seuil, 1968, 445 stran. info
- LYONS, John. Structural semantics : an analysis of part of the vocabulary of Plato. Oxford: Basil Blackwell, 1967, 237 s. info
- KIEFER, Ferenc a Samuel ABRAHAM. A Theory of Structural Semantics. Paris: Mouton and Co., 1966, 98 s. info
- Výukové metody
- teoretická výuka
- Metody hodnocení
- Předmět se uzavírá písemnou zkouškou prověřující jednak znalost pojmů a vztahů mezi nimi, jednak schopnost použít vykládaný teoretický aparát při rozboru konkrétních textů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/OJ416