AEB_133 Geoarcheologie

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Lenka Lisá, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Klára Šabatová, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět se doporučuje absolvovat ve třetím ročníku studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Jiné omezení: předmět je primárně určen studentům 3. ročníku archeologie
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu geoarcheologie je seznámit studenty s hlavními principy geologického přístupu k archeologickým výzkumům a interpretacím. Studenti tak budou mít možnost získat znalosti ze sedimentologie a na to navazujících geomorfologických typů prostředí, stratigrafie a kvartérního klimatického cyklu. Součástí je i seznámení se základy geochemie a pedologie.
Druhá část předmětu bude věnována úvodu do základní metodiky popisu a odběru vzorků v terénu, získávání dat přímo v terénu a na to navazující podrobnější laboratorní metodiku.
Třetí část předmětu bude věnován případovým studiím na kterých se studenti nejlépe seznámí s méně tradičními geoarcheologickými přístupy. Výstupem této části je vlastní menší projekt.
Studenti by měli být po absolvování kurzu schopni udělat základní geomorfogické zhodnocení krajiny, popis a odběr a na to navazující sedimentologickou interpretaci v terénu. Hlavním účelem předmětu není ani tak stát se odborníkem na danou problematiku jako spíše podrobnější seznámení s geoarcheologickou metodikou, tak, aby byli studenti sami schopni rozhodnout se která metoda je vhodná pro danou situaci a jak materiál samostatně ovzorkovat a základním způsobem vyhodnotit.
Osnova
  • Práce semináře je rozčleněna do pěti tématických okruhů:
  • 1 – formační procesy klastických sedimentů
  • 2 – formační procesy antropogenních sedimentů
  • 3 – metodika terénního výzkumu
  • 4 – metodika laboratorního výzkumu
  • 5 – příkladové studie
  • Na konci kurzu se musí každý student spolupodílet na realizaci a prezentaci vlastního projektu (projekty zadávány do cca 5ti členných skupin)
Literatura
  • Goldberg P., Macphail R. (2006): Practical and theoretical geoarchaeology.- Blackwell publishing, 455p.
  • ROBERTS, Neil. The holocene : an environmental history. 2nd ed. Oxford: Blackwell Publishers, 2002, xii, 316 s. ISBN 0-631-18637-9. info
  • Rapp G., Hilll Ch.L. (2006): Geoarchaeology, the Earth-Science Approach to Archaeological Interpretations.- Yalle University Press, 339p., New Haven and London
  • Boardman J. (1985): Soils and Quaternary landscape evolution.- John Wiley and sons, New York, 391 p.
  • RŮŽIČKOVÁ, Eliška. Kvartérní klastické sedimenty České republiky :struktury a textury hlavních genetických typů. 1. vyd. Praha: Česká geologická služba, 2003, 68 s., 92. ISBN 80-7075-600-4. info
  • TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 2. dopl. vyd. Praha: Český geologický ústav, 2000, 67 s. ISBN 8070754036. info
  • Ernée M. (2008): Pravěké kulturní souvrství jako archeologický pramen.- Památky Archeologické, Suplementum 20, 162 s.
  • LOŽEK, Vojen. Po stopách pravěkých dějů : o silách, které vytvářely naši krajinu. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2011, 181 s. ISBN 9788073633011. info
  • LOŽEK, Vojen. Zrcadlo minulosti : česká a slovenská krajina v kvartéru. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2007, 198 s. ISBN 9788073630959. info
  • Geoarchaeology in action : studies in soil micromorphology and landscape evolution. Edited by C. A. I. French. London: Routledge, 2003, xxi, 291. ISBN 0415273102. info
Výukové metody
teoretická příprava, terénní cvičení
úvod do formačních procesů a metodiky environmentálního výzkumu, praktické ukázky v terénu, praktické ukázky mikroskopování, příkladové studie, vytváření vlastního projektu
Metody hodnocení
Požadavky ke kolokviu – účast na vypracování a prezentaci zadaného projektu, účast na přednáškách a civčeních
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
výuka bude probíhat ve stanoveném termínu blokově na archeologické základně v Těšeticích!.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2016, podzim 2018.