AEB_51 ELF Evropská metodologická studia pro archeology III

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Předpoklady
zájem o virtuální formy vzdělávání, motivace studovat doporučenou literaturu, orientace v cizojazyčné odborné terminologii
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je
- informovat studenty archeologie o inovativních metodách archeologické praxe používaných v zahraničí - poskytnout studentům ucelené, teoretické i praktické informace o tom, jak metoda funguje, jaké jsou předpoklady jejího použití, jaké jsou výhody i úskalí, pro jaké archeologické situace je vhodná, jak odebrat vzorek nebo pracovat s měřící aparaturou, jak se získaná data procesují a využívají pro vědeckou interpretaci - poskytnout dostatečnou šíři studijních materiálů - poskytout orientaci ve vědeckých a výzkumných týmech, které metody aplikují
Osnova
  • Část I: Inovace v metodách archeologické datace
  • - mikromorfologie
  • - dendrochronologie
  • - radiokarbonová metoda a AMS
  • - rehydroxylace keramiky
  • - termoluminiscence aj.
  • - doplňkové metody - tephrochronologie aj.
  • Část II: Inovace v metodách analýzy archeologické hmotné kultury
  • - metalografie a spektrální analýza bronzu
  • - traseologická analýza broušené industrie
  • - archeometrie keramiky
  • - traseologická analýza kostěné a parohové industrie
  • - identifikace a analýza organické složky archeologické hmotné kultury
  • - přehled dalších inovativních analytických metod
Literatura
  • studijní materiály přímo v kurzu
Výukové metody
plně e-learningový kurz
- 12 lekcí včetně AV záznamu přednášky a studijních materiálů
- ke každé metodě jeden povinný odpovědník, který je zpětnou vazbou učiteli - smyslem odpovědníku je ověřit pochopení lekce, odpovědník student vyplňuje na svém vlastním PC (nejde o ostrý test) - student během kurzu vypracuje a odevzdá rešerši jednoho cizojazyčného článku k tématu, přispěje do dvou fór a do společného slovníku
Metody hodnocení
- hodnotí se pouze kvalita rešerše - požadovány jsou 2 kvalitní příspěvky do fór a 10 příspěvků do slovníku - 10 povinných odpovědníků(jedna metoda - jeden test) není hodnoceno - pouze pokud jsou výsledky testů dlouhodobě a výrazně neuspokojivé, mohou být, společně s dalšími doklady nezájmu o práci v kurzu, důvodem neudělení kreditů
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=78
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2005, podzim 2012, podzim 2016.